Viral Infections

גורמי סיכון לאובדן שמיעה בלידה ביילודי עם זיהום CMV מולד (JAMA Otolaryngology – Head & Neck Surgery) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Otolaryngology – Head & Neck Surgery מדווחים חוקרים מבלגיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ביילודים עם זיהום CMV מולד, עדות לפטכיות בלידה, ציסטות סביב חדרי המוח בבדיקת MRI, או הדבקה במהלך הטרימסטר הראשון מלווה בסיכון מוגבר לאובדן שמיעה מולד.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות זיהומי CMV מולד נעה בין 0.2% ו-6.1% מכל לידות-חי ומדובר בגורם מוביל לאובדן שמיעה חושי-עצבי לא-תורשתי מולד. למרות מחקרים רבים להערכת אובדן שמיעה על-רקע זיהום מולד בנגיף CMV, עדיין לא ברור אילו ילדים בסיכון לאובדן שמיעה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות גורמי סיכון בלתי-תלויים לאובדן שמיעה מולד על-רקע זיהום בנגיף CMV ולזהות גורמים המנבאים את חומרת אובדן שמיעה בלידה.

 

מחקר החתך כלל יילודים עם אבחנה של זיהום CMV מולד ממאגר Flemish CMV Registry שכלל מטופלים משישה בתי חולים בבלגיה לאורך 15 שנים (בין ינואר 2007 ועד פברואר 2022). החוקרים התמקדו בחולים עם אבחנה מוכחת של זיהום CMV מולד ונתונים אודות דפוסי השמיעה בלידה. חולים שהתייצגו עם סיבות אפשריות אחרות לאובדן שמיעה חושי-עצבי הוצאו מהמחקר.

 

התוצא העיקרי של המחקר היה מצב השמיעה בלידה. החוקרים בחנו את הנתונים הקליניים, נוירולוגיים ומעבדתיים, ביחד עם מועד הופעת הנוגדנים והעומס הנגיפי בדם כגורמי סיכון אפשריים לאובדן שמיעה.

 

מבין 1,033 יילודים שנכללו במחקר (54% בנים), 416 (40.3%) אובחנו עם זיהום CMV מולד תסמיני ו-617 (59.7%) אובחנו עם זיהום CMV מולד אסימפטומטי. מבין כלל המשתתפים במחקר, 159 (15.4%) התייצגו עם אובדן שמיעה מולד; מחצית מהם (80 יילודים, 50.3%) אובחנו עם אובדן שמיעה מבודד.

 

ניתוח סטטיסטי הוביל לזיהוי שלושה גורמי סיכון לאובדן שמיעה מולד: פטכיות בלידה (יחס סיכויים מתוקן של 4.6, רווח בר-סמך 95% של 1.9-23.9), ציסטות סביב חדרי המוח בבדיקת MRI (יחס סיכויים מתוקן של 4.6, רווח בר-סמך 95% של 1.5-14.1), והדבקה במהלך הטרימסטר הראשון (יחס סיכויים מתוקן של 3.1, רווח בר-סמך 95% של 1.1-9.3).

 

עוד עולה מהנתונים כי עומס נגיפי קטן יותר תועד באלו עם שמיעה תקינה, בהשוואה לאלו עם אובדן שמיעה מולד (חציון עומס נגיפי של 447.0 עותקים/מ”ל דגימה לעומת 1349.5 עותקים/מ”ל דגימה).

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-סמך גורמי הסיכון שזוהו המחקר הנוכחי רופאים יכולים לייעץ למטופלות לפני ואחרי הלידה אודות הסיכון לאובדן שמיעה מולד. יתרה מזאת, הבנת הקשר בין מאפיינים קליניים ובין הסיכון לאובדן שמיעה עשויה לסייע בהבנה טובה יותר של הפתוגנזה של אובדן שמיעה על-רקע CMV מולד. החשיבות של עומס נגיפי כגורם סיכון לאובדן שמיעה מולד עדיין אינו מובן היטב.

 

JAMA Otolaryngol Head Neck Surg. Published online December 29, 2022

 

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מחקר זה מצא כי הופעת פטכיות לאחר הלידה, ציסטות סביב חדרי המח או הדבקה במהלך הטריסמסטר הראשון הינם גורמי סיכון לפגיעה בשמיעה בילודים שנולדו עם זיהום ב-CMV מולד. הסיבה כי פטכיות והופעת ציסטות סביב חדרי המח מהווים גורם סיכון לפגיעה בשמיעה הינה כנראה ע”י כך שהם מהווים סמן לתהליך אינפלמטורי.

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה