Viral Infections

חוקרים בטכניון ובאוניברסיטת בן-גוריון מציגים גישה חדשנית לפיתוח מהיר של תרופות אנטי-ויראליות באמצעות בינה מלאכותית (הודעת הטכניון)

הודעת הטכניון

פיתוח של חוקרים מהטכניון ומאוניברסיטת בן-גוריון בנגב צפוי להאיץ פיתוח של תרופות אנטי-ויראליות, זאת תוך התבססות על ביולוגיה סינתטית ובינה מלאכותית. את המחקר שהתפרסם ב-Nature Communication הובילו פרופ’ רועי עמית, הדוקטורנטית נעה כ”ץ שהמריאה החודש לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת סטנפורד, וד”ר ירון אורנשטיין עם המסטרנט איתמר טריפטו מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שתרמו למחקר את החלק החישובי (בינה מלאכותית).


ביולוגיה סינתטית היא תחום הנדסי חדש למדי, הרותם תהליכים טבעיים ויכולות בקידוד גנטי לטובת פיתוחים הנדסיים חדשים. לדברי פרופ’ עמית, “היכולות שלנו בתחום הזה גדלות במהירות אסטרונומית. אם בפוסט-דוקטורט יכולתי לעשות כמה עשרות ניסויים במקביל הרי שבמאמר שלנו מ-2012 כבר דיווחתי על אלף ניסויים במקביל ובעבודה של נעה כ”ץ מאות אלפים. עם זאת, התרגום של מחקרים כאלה ליישומים כגון תרופות הוא אתגר יקר ומסובך המונע, למשל, פיתוח נרחב של תרופות אנטי-ויראליות.”

לדברי פרופ’ עמית, הבעיה העיקרית בהקשר זה הוא הכדאיות הכלכלית הנמוכה בפיתוח תרופות אנטי-ויראליות עובדה הנובעת מספקטרום הפעולה הצר שלהן; תרופה אחת מתאימה לנגיף אחד. זאת בניגוד לאנטיביוטיקה, שיכולה לחסל כמה חיידקים שונים. זו הנישה שאליה נכנסו החוקרים משתי האוניברסיטאות: פיתוח תרופות שיפגעו בכמה נגיפים בעת ובעונה אחת. 

“השיטה שפיתחנו, OL-ML, משלבת סינתזת די-אן-איי, ריצוף בקנה מידה רחב, למידה חישובית ומערך טיפול-תגובה (dose-response assay) כלומר פלטפורמה לבדיקת ההשפעה של תרופות אנטי-ויראליות על הנגיף.”

השיטה שפיתחו החוקרים מאפשרת להם לסרוק באופן מהיר כמות עצומה של מולקולות פוטנציאליות ולבחון אם הן מתאימות לתפקיד האמור. זאת על סמך למידה חישובית ובפרט שימוש ברשתות נוירונים עמוקות (deep learning). לאחר צמצום האפשרויות נותרת כמובן העבודה הביולוגית לבדוק אם מולקולות אלה מספקות את הסחורה בפועל.

לדברי ד”ר אורנשטיין, “היישום של למידה עמוקה בגנומיקה בשנים האחרונות הביא ליכולות חיזוי מדהימות שלא יכולנו לדמיין קודם. בעבודה אימנו רשתות נוירונים עמוקות על עשרות אלפי דוגמאות מולקולריות שנאספו במעבדה של פרופ? עמית וביצענו חיזוי מדויק למיליוני דוגמאות שלא היו בניסוי המקורי. בצורה זו יכולנו לסרוק באופן מהיר כמות עצומה של רצפים שאי אפשר לסרוק בניסוי בזמן סביר בהינתן הטכנולוגיות והמשאבים הקיימים בימינו.”

לדברי פרופ’ עמית, “המחקר שלנו הדגים את האפשרות לגלות, באמצעות השיטה שפיתחנו, מולקולות אר-אן-איי שיכולות להיקשר ליותר מנגיף אחד. ההדגמה נעשתה על מולקולות מעטפת של פאג’ים (נגיפים התוקפים חיידקים), אבל אנחנו מעריכים שאותה גישה עשויה לפעול גם על חלבוני מעטפת של נגיפים אנושיים כגון שפעת וקורונה. מולקולה שיכולה להקשר לשני זנים או יותר של נגיפים יכולה להוות בסיס לדור חדש של תרופות אנטי-ויראליות שיתנו מענה להתפרצות חדשה של מגפת קורונה, שפעת או כל נגיף אחר.”

למאמר ב- Nature Communication לחצו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    פענוח בדיקות הדמיה הינה משימה מאתגרת הדורשת זמן רב של רופאים ולמרות זאת מלווה בשכיחות לא מבוטלת של טעויות בפענוח בדיקות ההדמיה. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Radiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מערכת בינה מלאכותית של ChatGPT-4 עשויה לסייע לרדיולוגים בבחינה חוזרת וזיהוי טעויות בדו”חות הרדיולוגיים ע”י זיהוי הטעויות הנפוצות […]

  • דוברות המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות: יתושות נגועות בנגיף קדחת מערב הנילוס נלכדו בכמה מוקדים

    דוברות המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות: יתושות נגועות בנגיף קדחת מערב הנילוס נלכדו בכמה מוקדים

    בפעולת ניטור לכד המשרד להגנת הסביבה יתושות שאובחנו לאחר מכן במעבדות משרד הבריאות כנגועות בנגיף קדחת מערב הנילוס. היתושות נלכדו במספר מוקדים במרכז הארץ וכן באילת ובמועצה אזורית איילות; המשרד להגנת הסביבה הנחה את הרשויות בישראל, בדגש על הרשויות בהן נמצאו יתושות נגועות ועל הרשויות לגביהן דיווח משרד הבריאות על תחלואה של בני אדם בקדחת […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את החיסון של חברת מודרנה כנגד RSV (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את החיסון של חברת מודרנה כנגד RSV (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיעה על אישור mRESVIA של חברת מודרנה (mRNA-1345), חיסון המיועד לשמש כנגד זיהום בנגיף RSV (או Respiratory Syncytial Virus). החיסון המבוסס על רנ”א שליח מאושר למבוגרים בגילאי 60 שנים ומעלה במטרה למנוע מחלה בדרכי נשימה תחתונות משנית לנגיף RSV. מדובר בחיסון השלישי המאושר כנגד RSV בשנה האחרונה, […]

  • מערכת בינה מלאכותית עשויה לסייע בזיהוי מוקדם יותר של דימום ממעי דק (The Lancet Digital Health)

    מערכת בינה מלאכותית עשויה לסייע בזיהוי מוקדם יותר של דימום ממעי דק (The Lancet Digital Health)

    בדיקת קפסולה בעזרת בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחון מדויק ומהיר יותר של נגעים מדממים במעי הדק, בהשוואה לבדיקה סטנדרטית, כך עולה מתוצאות מחקר רב-מרכזי חדש שפורסמו בכתב העת The Lancet Digital Health. במסגרת המחקר גויסו מ-14 מרכזים רפואיים חולים עם חשד לדימום ממעי דק אשר השלימו בדיקת קפסולה אנדוסקופית של המעי הדק עם מערכת NaviCam […]

  • יעילות החיסון ל-HPV במניעת סרטן צוואר הרחם ודיספלזיה: מחקר תצפיתי מאנגליה (The BMJ)

    יעילות החיסון ל-HPV במניעת סרטן צוואר הרחם ודיספלזיה: מחקר תצפיתי מאנגליה (The BMJ)

    וירוסים ממשפחת הפפילומה (Human Papilloma Virus- HPV) הינם הגורמים לרוב מקרי סרטן הרחם (כ-99% מהמקרים), וכן אחראיים לחלק מסרטנים האנו-ג'נטליים (סרטן האנוס, הפין ועוד) והאורו-פרינגיאליים (סרטן הפה והלוע). החל משנת 2013 החיסון נגד וירוס הפפילומה הינו חלק מתוכנית חיסוני השגרה בישראל ומוצע לתלמידי כיתה ח'. החל משנת 2016 החיסון מוצע למתבגרות ומתבגרים כאחד. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף מחקר המשך תצפיתי מבוסס-אוכלוסיה, שפורסם לאחרונה בעיתון ה-BMJ, ומוסיף מהערותיו.

  • תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לפענוח תפקודי ריאות משפרת דיוק אבחנתי (Am J Respir Crit Care Med)

    תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לפענוח תפקודי ריאות משפרת דיוק אבחנתי (Am J Respir Crit Care Med)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Thoracic Society International Conference עולה כי תוכנה המבוססת על בינה מלאכותית לפענוח עקומות תפקודי ריאות הובילה לקביעת אבחנות בצורה מדויקת יותר ע”י רופאי משפחה. החוקרים מסבירים כי רופאים משפחה לעיתים קרובות אינם חשים בנוח להשלים ולפענח בדיקת תפקודי ריאות לאור העדר הכשרה וניסיון מספקים. במחקר הנוכחי הם ביקשו […]

  • טיפול אנטי-ויראלי הולם מפחית סיכון לדלקת מעי גס על-רקע CMV בחולים מאושפזים עם מחלת מעי דלקתית (BMC Infect Dis)

    טיפול אנטי-ויראלי הולם מפחית סיכון לדלקת מעי גס על-רקע CMV בחולים מאושפזים עם מחלת מעי דלקתית (BMC Infect Dis)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Infectious Diseases עולה כי טיפול אנטי-ויראלי הולם כנגד דלקת מעי גס משנית ל-CMV עשוי להפחית את הסיכון לסיבוכים משנית לזיהום הנגיפי בחולים עם מחלת מעי דלקתית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת מעי גס משנית לזיהום בנגיף CMV (או CMV Colitis) מלווה בעליה משמעותית בסיכון לסיבוכים של מחלת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה