Viral Infections

אירגון הבריאות העולמי מעריך סיכון בינוני להעברת נגיף הזיקה לישראל (משרד הבריאות)

הודעת משרד הבריאות

ארגון הבריאות העולמי – אזור אירופה, פרסם אמש ( 18.5.16)  תוצאות של הערכת סיכונים שנערכה בחודשים האחרונים בקרב מדינות האזור באשר לסיכוי להעברה מקומית של נגיף הזיקה ע”י יתושים. על פי הערכה זו, לישראל, יחד עם עוד 17 מדינות באזור, סיכוי “בינוני” להעברה הזו. הסיבות להערכה זו הן: הימצאות בישראל של יתוש המסוגל להעביר את נגיף הזיקה, צפיפות אוכלוסין ורמת עיור גבוהה, וכן קשרי תעופה וספנות ענפים עם מדינות העולם.

מחלת הזיקה הינה מחלה נגיפית המועברת בעיקר על-ידי עקיצות יתושים, במדינות עם העברה פעילה של מחלה זו. המחלה לא נחשבת כמסוכנת בפני עצמה, אך עלולה לגרום למומים מולדים בעוברים כאשר אמם נדבקת במחלה במהלך ההריון.

משרד הבריאות מודע לסיכון זה מזה חודשים רבים, ופועל למניעתו במספר דרכים:

·         משרד הבריאות מפרסם ומעדכן הנחיות לנוסעים למדינות עם העברה של נגיף הזיקה ולחוזרים משם (ראה פירוט מטה).

·         הופץ חוזר להיערכות מערכת הבריאות לניטור, זיהוי ודיווח על מקרים חשודים למשרד הבריאות. חוזר מעודכן יופץ בימים הקרובים

·         פותחה יכולת מעבדתית לזיהוי תחלואה או הדבקה בנגיף.

·         משרד הבריאות מקדם, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות, הצעת מחליטים אשר יסדיר את נושאי ניטור יתושים והדברתם, ויקנה סמכויות אכיפה לגורמים הממונים. ההצעה תוגש לאישור הממשלה .

רשימה של אזורים ומדינות בהם מתרחשת העברה פעילה של זיקה באמצעות יתושים, כולל חודש הופעת הדבקה ראשונה, נמצאת בקישור זה:

להלן המלצות משרד הבריאות למניעת מחלת הזיקה ברמה האישית:

1.      לנשים הרות או שמתכננות הריון בתקופה הקרובה, מומלץ לדחות נסיעה לאזור בו מתרחשת העברה פעילה של נגיף הזיקה. המלצה זו אינה חלה על שהייה שמתוכננת להיות רק במקומות שגובהם 2000 מטר ומעלה מעל פני הים.

2.      לנוסעים למדינות עם העברה פעילה של נגיף הזיקה, מומלץ להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים, הן בשעות היום והן בשעות הלילה:

                                             א.         מריחה של חומר דוחה יתושים.

                                             ב.         לבוש ארוך: חולצה עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, כובע.

                                              ג.          לינה בחדרים מוגנים מפני יתושים: רשתות תקינות וסגורות בחלונות ובדלתות, והם מרוססים נגד יתושים או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים, או בחדר ממוזג.

3.      לאישה המבקרת באחת המדינות שברשימה – מומלץ להימנע מלהרות במהלך ביקורה וכן במשך 8 שבועות לאחר חזרתה.

4.      לגברים שביקרו במדינות אלו ולא סבלו מסימפטומים של זיקה, בהתאם להנחיות הרשמיות של ארגון הבריאות העולמי : מומלץ להימנע מקיום יחסי מין או להשתמש בקונדום באופן תקין (מין מוגן) בעת כל סוג של מגע מיני במשך 8 שבועות מעת חשיפתם האחרונה. המלצה זו תקפה לכל בת זוג, בכל גיל, ובלי קשר להריון. לגברים שביקרו במדינות אלו וסבלו מסימפטום אחד לפחות של מחלת נגיף הזיקה או אובחנו מעבדתית עם זיקה (ראה סעיף 2.2), מומלץ להימנע מקיום יחסי מין או להשתמש בקונדום באופן תקין בעת כל סוג של מגע מיני במשך 6 חודשים מעת חשיפתם האחרונה. המלצה זו תקפה לכל בת זוג, בכל גיל. אם בת הזוג בהריון, יש להתמיד באמצעי זהירות אלה עד סוף ההריון.

לאנשים אשר חרגו מהמלצות אלו, מומלץ לפנות לרופא המטפל על מנת  לבחון את אפשרות להדבקה בנגיף הזיקה והשלכותיה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה