Viral Infections

חשיבות רבה להידרציה אגרסיבית בטיפול באבולה (N Engl J Med)

שני האמריקאים הראשונים שאובחנו כחולים באבולה הועברו מליבריה לארצות הברית באוגוסט לקבלת טיפול, צעד שככל הנראה תרם להישרדותם את המחלה הזיהומית. כעת, הרופאים המטפלים מתארים את מהלך הטיפול וההחלמה בדו”ח קצר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

אבולה מלווה במחלת חום לא-ספציפית, מלווה בכאבי שרירים, עם התקדמות לתסמינים במערכת העיכול (כאבי בטן, בחילות/הקאות ושלשולים). בשבוע השני למחלה עשויים להופיע תסמינים המורגיים ואלח-דם. לפי ההערכות הנוכחיות, שיעורי התמותה עקב זן האבולה הנוכחי נעים סביב 78%.

אחד משני החולים אובחן וטופל גם כנגד מלריה בשלב מוקדם במהלך הזיהום באבולה. שני החולים סבלו מחסר נפח תוך-כלי והפרעות אלקטרוליטריות שכללו היפוקלמיה, היפוקלצמיה והיפואלבומינמיה, כמו גם היפונתרמיה באחד החולים. תסמינים אלו הגיבו לתמיכת נוזלים אגרסיבית שכללה 3-5 ליטר נוזלים ביום, שניתנו בשלב מוקדם במהלך הטיפול, ותיקון אלקטרוליטרי עם דגש עם תוספי אשלגן וסידן.

אעפ”י שהכותבים טוענים כי להידרציה אגרסיבית חשיבות רבה, הם מזהירים כי תסמונת דלף וסקולארי עשויה להוביל להצטברות נוזלים באתר אחר, כולל תפליטים פלאורלים. לפיכך, הם מציעים להתאים את מתן הנוזלים על-פי המצב הנשימתי. הם מוסיפים כי מרבית הנוזלים המומלצים לרה-הידרציה חסרים כמות מספקת של אשלגן, סידן ומגנזיום וכי רה-הידרציה עם משקאות ספורט מסחריים עשויים להגדיל את הסיכון להיפוקלמיה. לאור זאת, ההמלצה היא לרה-הידרציה פומית עם מתן פומי של אשלגן, סידן ומגניזום, בעיקר בחולים עם שלשולים בנפח גדול.

בשני החולים תועדה תרומבוציטופניה, אך ללא עדות להפרעות קרישה. שניהם סבלו מהיפואלבומינמיה ועליה ברמות פוספטזה בסיסית, המלווים בסיכון מוגבר לתמותה, כמו גם רמות סידן בדם קרובות לרמות המנבאות סיכון מוגבר לתמותה. בחולה אחד תועד נזק כבדי משמעותי, אך עם תפקוד סינתטי כבדי תקין ותפקוד כלייתי תקין.

שיפור קליני בשני החולים לווה בירידה מקבילה בעומס הנגיפי בדם. בשני החולים הייתה עדות ל-EBOV RNA בדם עד לשבוע הרביעי למחלה, כאשר החוקרים מסבירים כי הממצא עשוי להעיד על המשך הזיהום הנגיפי או רק RNA מדיד.

שני החולים טופלו בנוגדן חד-שבטי ניסיוני (ZMapp) עם שיפור סובייקטיבי ואובייקטיבי זמן קצר לאחר המנה הראשונה של קוקטייל הנוגדן. עם זאת, התועלת הקלינית של הנוגדן אינה ברורה, כאשר בו-זמנית ניתן לחולים טיפול נוסף. הכותבים ממליצים להשלים מחקרים קליניים ומבוקרים להערכת התועלת של ZMapp כנגד אבולה.

שני החולים טופלו בעירוי דם מלא בליבריה ואחד מהם טופל בדם מלא מאדם ששרד את הזיהום באבולה. עם זאת, הכותבים מציינים כי דרושים מחקריםם מבוקרים במטרה לקבוע את התועלת התרפויטית של אמצעים אלו.

N Engl J Med. Published online November 12, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה