Viral Infections

הערכת תוצאות הטיפול ב-Zanamivir כנגד שפעת במבוגרים וילדים (BMJ)

שפעת

מהערכה מקיפה של כל המחקרים שנערכו בנושא עולה כי טיפול ב- Zanamivir מקצר את הזמן עד לשיפור תסמיני במבוגרים עם תחלואה דמוית-שפעת, אך לא בילדים, בחצי יום בלבד, אם כי השפעה זו עשויה להיות קטנה יותר עם תרופות להקלה על תסמיני המחלה. הטיפול גם הפחית את שיעור החולים עם אישור מעבדתי לשפעת תסמינית. אין הוכחות כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור הסיבוכים של שפעת, בעיקר דלקת ריאות, אשפוזים לבית החולים או תמותה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לתאר את ההשפעות של טיפול ב- Zanamivir, על-בסיס סקירה סיסטמית שח מחקרים אקראיים ומבוקרים במבוגרים וילדים עם חשיפה חשודה או מאושרת לשפעת. התוצא העיקרי היה הזמן עד להקלה בתסמינים, תוצאות הזיהום וסיבוכי המחלה, אשפוזים לבית החולים ואירועים חריגים.

הסקירה כללה 28 מחקרים בשלב 1 ו-26 מחקרים בשלב 2. בטיפול במבוגרים, Zanamivir קיצר את משך הזמן עד להקלה על תסמיני תחלואה דמוית שפעת ב-0.60 ימים, כלומר, ירידה של 14.4 שעות או קיצור משך התסמינים ב-10% מ-6.6 ימים ל-6.0 ימים. מרווח הזמן עד להקלה ראשונה בתסמינים היה קצר יותר בכלל המשתתפים כאשר התירו שימוש בתרופות להקלה על המחלה.

הטיפול ב- Zanamivir לא הפחית משמעותית את הסיכון לדלקת ריאות במבוגרים או בילדים.

במחקרים להערכת טיפול מונע ב- Zanamivir נרשמה ירידה בשיעורי שפעת תסמינית (1.98%); עם הפחתת שיעור האירועים מ-3.26% ל-1.27%, כלומר, יש לטפל ב-51 חולים למניעת מקרה אחד של שפעת. מנגד, ההשפעה של טיפול מונע על מקרים של שפעת אסימפטומטית לא הייתה משמעותית במטופלים או בבני ביתם. בבני בית שקיבלו טיפול מונע תועדה השפעה על שפעת תסמינית (14.84%), אך ממצאים אלו מבוססים על נתונים משני מחקרים קטנים בלבד, עם 824 משתתפים.

טיפול מונע במבוגרים הפחית את שיעורי האבחנה המאושרת של דלקת ריאות, עם מספר חולים נדרש לטיפול לתועלת של 311, אך ללא השפעה על דלקת ריאות בילדים או אירועים דלקת סמפונות או דלקת סינוסים במבוגרים או בילדים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הטיפול ב- Zanamivir במבוגרים מקצר את משך תחלואה דמוית-שפעת בחצי יום בלבד, אך אינו מפחית את שיעור הסיבוכים של המחלה, אך למעט ברונכוספאזם לטיפול אין השפעות מזיקות משמעותיות.

BMJ 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה