Viral Infections

המקרים החמורים ביותר של שפעת מתועדים במבוגרים צעירים שאינם מחוסנים (Am J Respir Crit Care Med.)

צעירים מבוגרים שלא קיבלו את החיסון כנגד שפעת עלולים לפתח את המקרים החמורים ביותר של הזיהום הנגיפי, עם הדרישה לטיפול האינטנסיבי ביותר, כך עולה מסדרת מקרים שפורסמה במהלך חודש פברואר בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. בסדרת המקרים הנ”ל, רק 2 מבין 22 חולים שנדרשו לטיפול אינטנסיבי קיבלו חיסון כנגד שפעת לפני מחלתם.

החוקרים כותבים כי הממצאים מחזקים את גוף העדויות הגדל לפיו חיסון כנגד שפעת מספק הגנה מפני תחלואה חמורה, הדורשת אשפוזים. ההשלכות על בריאות הציבור הן חשובות מאור, מאחר ולא רק שניתן למנוע את החיסון הקטלני עם זריקה בעלות של 30 דולרים, אלא ניתן גם לצמצם את שיעור האשפוזים היקרים.

מבין 55 החולים הראשונים שטופלו כנגד שפעת בבית החולים של אוניברסיטת דיוק, בצפון קרוליינה, בין נובמבר 2013 ועד ינואר 2014, 48 חולים (87.3%) אובחנו עם זיהום בנגיף H1N1, שהיה אחראי לפנדמיה בשנת 2009. בשנת 2009, נגיף H1N1 נטה לחומרה רבה בעיקר במבוגרים צעירים.

מרבית האשפוזים היו של אנשים שהיו בריאים קודם לכן, עם חציון גיל של 28.5 שנים (בטווח של חודשיים עד גיל 101 שנים). פחות מרבע מהחולים קיבלו חיסון כנגד שפעת לפחות שבועיים לפני הופעת מחלתם.

רק 11 מבין 33 החולים שאושפזו בבית החולים, אך לא ביחידת טיפול נמרץ, קיבלו חיסון בעבר. מרבית החולים הללו היו מדוכאי חיסון או בעלי מערכת חיסון חלשה לאור טיפול תרופתי או מחלה כרונית.

רק 2 מבין 22 חולים שנדרשו לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ (9.1%) קיבלו חיסון לפני מחלתם.

החוקרים זיהו שיעור גבוה של חולים מאושפזים בשל שפעת, שנדרשו לטיפול במסגרת יחידת טיפול נמרץ, כאשר נראה כי השיעור היה גבוה יותר מזה שתועד בבית החולים במהלך מגפת השפעת בשנת 2009. עדיין לא ברור אם השיעור הגבוה של אשפוזים ליחידות טיפול נמרץ מעיד על הטיית אבחנה או אם חומרת המחלה שנבעה עקב הזיהום בנגיף H1N1 כעת הייתה גדולה יותר.

בסדרת המקרים הנוכחית, ב-31.8% מהחולים שאושפזו ליחידות טיפול נמרץ בדיקות קודמות לנוכחות שפעת היו שליליות, כולל ארבעה חולים עם תוצאות שליליות-שגויות לבדיקות מהירות לאנטיגנים שפעת.

העיכוב באבחנה הוביל לאובדן חלון ההזדמנויות למתן טיפול ב-Oseltamivir, שהוא יעיל יותר להקלה על התסמינים וקיצור משך המחלה במידה וניתן בתוך 24 שעות ממועד האבחנה של שפעת.

ממצאי המחקר תומכים במחקרים קודמים ונראה כי החיסון כנגד שפעת מביא להפחתת חומרת המחלה וכי יש לעודד את מתן החיסונים לציבור הרחב.

Am J Respir Crit Care Med. Published online February 10, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה