Viral Infections

חיסון אנשי צוות רפואי כנגד שפעת עשוי לשפר את בטיחות החולים (Clin Infect Dis.)

מתוצאות סקירה סיסטמית שפורסמה במהדורת 1 בינואר של כתב העת Clinical Infectious Diseases עלה כי חיסון של אנשי הצוות הרפואי כנגד שפעת עשוי לשפר את בטיחות החולים, עם עדויות באיכות גבוהה יותר באשר להשפעה על שיעורי התמותה של החולים.

החוקרים מסבירים כי חיסון של אנשי הצוות הרפואי מומלץ בלמעלה מ-40 מדינות, אך עדיין קיימת מחלוקת באשר לשאלה אם גישה זו מגנה על בריאות החולים.

הסקירה כללה מחקרים אקראיים, מחקרי עוקבה ומחקרי מקרה-ביקורת שפורסמו משנת 1948 ועד יוני 2012. החוקרים ערכו מטה-אנליזה בה אספו את כל תוצאות המחקר ודירגו את איכות העדויות לפי שיטת GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development, and Evaluation). בנוסף, הם בחנו את הסיכון להטיה ודירגו את התוצאות לפי חשיבותן בתהליכי קבלת החלטות.

ארבעה מחקרים אקראיים וארבעה מחקרים תצפיתיים, כולם נערכו במוסדות לטיפול ממושך או בבתי חולים, ענו על הקריטריונים להכללה בסקירה. גילאי החולים עמדו על 77-86 שנים, בממוצע. יחסי הסיכון לתמותה מכל-סיבה עמדו על 0.71, עם ירידה של 29% בסיכון היחסי. יחסי הסיכון לתחלואה דמוית-שפעת עמדו על 0.58, עם ירידה של 42% בסיכון היחסי. מהערכת מחקרי עוקבה ומחקרי מקרה-ביקורת עלה כי לחיסון אנשי צוות רפואי השפעה מגנה משמעותית מפני תחלואה דמוית-שפעת ומקרים מוכחי-מעבדה של זיהום בשפעת. מדירוג GRADE עלו עדויות באיכות בינונית להשפעה של חיסון אנשי צוות רפואי על תמותת חולים. איכות העדויות הייתה נמוכה הן למקרי שפעת והן למקרי אשפוזים. בסיכומו של דבר, איכות העדויות הייתה בינונית. לא תועדו מקרים של נזק לחולים במחקרים שנבחנו.

החוקרים מציינים כי ייתכן וקיים ספק באשר לממצאים לפיהם חלה ירידה של 29% בסיכון היחסי לתמותה, מאחר ולפי הערכות אחרות מדובר בירידה של פחות מ-10% במקרי תמותה בחורף של חולים בגילאי 65 שנים ומעלה, עקב שפעת. הם גם מעלים אפשרות לערפלנים נוספים הנוגעים להבדלים בהעברת הפתוגנים. לסיכום, קשיים בהבחנה בין תוצאות ספציפיות ולא-ספציפיות לזיהום בשפעת עשויות להוביל לתת-הערכה של תועלת החיסון.

למרות זאת, החוקרים מסכמים וכותבים כי יש מקום להמליץ על חיסון אנשי צוות רפואי כנגד שפעת. התועלת של חיסון אנשי צוות רפואי כנגד שפעת, הכוללת ירידה בשיעורי התחלואה והתמותה בחולים ולהפחית את שיעורי התחלואה באנשי הצוות הרפואי עצמם, עולים על הנזקים האפשריים.

Clin Infect Dis. 2014;58:50-60

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה