Viral Infections

האם זיהום שפעת בהיריון מעלה את הסיכון להפרעה דו-קוטבית בצאצא? (JAMA Psychiatry)

במאמר שפורסם במהלך חודש מאי בכתב העת JAMA Psychiatry, מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הדבקה בנגיף שפעת במהלך ההיריון מלווה בעליה של פי ארבע בסיכון להופעת הפרעה דו-קוטבית בשלב מאוחר בחיי הצאצא.

החוקרים מדווחים כי כעת יש עדויות לפיהן קיים קשר בין שפעת אימהית ובין סיכון מוגבר להפרעה דו-קוטבית בצאצא. מכאן עולה כי מניעת שפעת במהלך ההיריון עשויה להפחית את הסיכון להפרעה דו-קוטבית.

החוקרים בחנו את הנתונים מעוקבת לידה מבוססת-אוכלוסיה ממחקרי Child Health and Development Studies, שנערכו בשנים 1959-1966 בנשים הרות .

החוקרים ערכו ברשומות הרפואיות של הנשים חיפוש אחר אבחנת שפעת מהתקופה שלפני מחזור הווסת האחרון ועד למועד הלידה. מבין הצאצאים החיים, החוקרים זיהו אבחנות אפשריות של הפרעה דו-קוטבית. הם אספו גם מידע מהרשומות הרפואיות של הבנים והבנות. של הצאצאים.

החוקרים אישרו את האבחנה של הפרעה דו-קוטבית באמצעות ראיונות שנערכו עם 214 צאצאים וזיהו 72 מקרים עם ההפרעה הפסיכיאטרית. הם מצאו 23 מקרים שאושרו בראיונות של הפרעה דו-קוטבית ממחקר מוקדם יותר (Prenatal Determinants of Schizophrenia Study). מבין 95 הנבדקים בקבוצת המקרים, 3 הוצאו מהמחקר בשל העדר נתונים אודות שפעת או מאחר והיו אחאים של משתתפים מקבוצת המקרים, כך שנותרו 92 משתתפים במדגם המחקר הסופי.

ביקורות תואמות (722 נבדקים) נבחרו מאותה עוקבת ילודה, אלו לא סבלו מהפרעה פסיכיאטרית. החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים במאפיינים הדמוגרפיים בין קבוצת המקרים והביקורות.

הסיכוי להפרעה דו-קוטבית היה גבוה פי 3.82 בצאצאים לאימהות שנדבקו בשפעת במהלך ההיריון, בהשוואה לצאצאים לאימהות שלא נחשפו לנגיף ברחם (P=0.003). הקשר נותר משמעותי לאחר תקנון לגיל האם, מוצא, רמת השכלה והפרעות פסיכיאטריות, כמו גם גיל ההיריון.

בנוסף, מניתוח משני לא עלה קשר בין הפרעה דו-קוטבית ובין זיהום נגיפי בדרכי הנשימה של האם, פרט לשפעת.

כאשר החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי לפי הטרימסטר של ההיריון, רק בטרימסטר השלישי זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין הפרעה דו-קוטבית וחשיפה לשפעת במהלך ההיריון (יחס סיכויים של 4.72, p=0.03).

עם זאת, החוקרים מציינים כי גודל המדגם היה קטן, כך שרק 8 מבין 92 הנשים בקבוצת המקרים ו-19 מבין 722 הביקורות נחשפו לנגיף השפעת במהלך ההיריון.

החוקרים מציינים כי בנשים שנדבקו בשפעת במהלך ההיריון תועדה שכיחות גבוהה יותר של היסטוריה של הפרעות פסיכיאטריות. עם זאת, לאחר שתקננו לערפלנים אפשריים, הקשר בין שפעת אימהית ובין הסיכון המוגבר בצאצא להפרעה דו-קוטבית נותר על כנו.

החוקרים אינם ממליצים על חיסון כנגד שפעת במהלך ההיריון מאחר והחיסון מעורר תגובה חיסונית, והם משערים כי התגובה החיסונית לשפעת מעוררת סדרת אירועים המובילה לשינוי בהתפתחות מוח העובר ולהפרעה דו-קוטבית. הם מאמינים כי התועלת של החיסון לשפעת במהלך ההיריון עולה על הנזק, ואין עדויות בספרות הרפואית אודות נזק לעובר, אך לא ניתן לשלול אפשרות של נזק בעקבות החיסון.

JAMA Psychiatry. Published online May 8, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה