Viral Infections

ה-WHO מאשים את תעשיית התרופות בעיכוב הפצת חיסונים לשפעת H1N1 למדינות מתפתחות (מתוך הצהרת WHO)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ארגון הבריאות העולמי (World Health Organization, WHO) תולה אצבע מאשימה בתעשיית התרופות ובמנגנונים המפקחים ביחס לעיכובים שחלו בהפצת חיסונים למדינות עניות במהלך הפנדמיה העולמית של שפעת H1N1.

לדברי המנהלת הכללית של ה-WHO, שום מידה של תכנון מראש לא תוכל לשנות מגבלות שכאלו בפעם הבאה. היא מסבירה כי סוכנות האו”ם עשתה כל מאמץ לוודא כי החיסונים, אשר נתרמו מטעם מדינות מפותחות וכן מצד יצרני התרופות, יגיעו במהירות לאוכלוסיות הפגיעות במדינות מתפתחות. לטענתה, בין המגבלות העומדות בפני הפצה ורישום נכונים של תרופות וחיסונים נכללות סוגיות של אחריות משפטית המהוות חלק ממדיניות החברות המייצרות, וכן העובדה הפשוטה לפיה אף מדינה אינה מוכנה לוותר על זכותה לאשר את שיווקו של תכשיר רפואי.

בחודש יוני 2009 הצהירו אנשי ה-WHO כי נגיף ה-H1N1 החדש גרם לפנדמיה העולמית הראשונה של שפעת מזה למעלה מארבעה עשורים. בחודש אוגוסט 2010 הצהיר הארגון כי הפנדמיה חלפה, וכי בדיעבד הייתה פחות חמורה מכפי שחששו שתהיה.

ארגון ה-WHO תיאם את הפצתן של 78 מיליון מנות חיסון ל-77 מדינות ובהן בנגלדש, קובה, צפון קוריאה וזימבבוה.

ועדה מטעם ה-WHO דיווחה מוקדם יותר החודש כי לא נמצאה עדות לכך שתעשיית התרופות הייתה בעלת השפעה על תהליך קבלת ההחלטות של הארגון ביחס לפנדמיה. עם זאת, הועדה ציינה מספר מגבלות, ובהן היעדרו של תיאור עקבי ומדיד של חומרת הפנדמיה, אשר גרם לבלבול. בנוסף, טענה הועדה כי הבירוקרטיה של הארגון מנעה הפצה של החיסונים בזמן.

הדו”ח הסופי של הועדה צפוי לראות אור בשבועות שקודמים לכינוס השנתי של ה-WHO הצפוי להיערך במחצית השנייה של חודש מאי הקרוב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה