Viral Infections

חיסון להרפס זוסטר מפחית במחצית את הסיכון לזוסטר (JAMA)

מחקר חדש שפורסם ב-Journal of the American Medical Association מאשר כי חיסון מבוגרים מעל גיל 60 בחיסון כנגד הרפס זוסטר מפחית את הסיכון להרפס זוסטר בכמחצית, בהשוואה לאלו שלא חוסנו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ה-FDA אישר את החיסון בשנת 2006 והמליץ על מתן החיסון למבוגרים בגיל 60 ומעלה, ללא התוויות-נגד.

החוקרים מצאו כי תוצאות החיסון בעולם האמיתי היו דומות לתוצאות ממחקרים קליניים, וכי בנוסף, החיסון יעיל גם במבוגרים מאוד ובחולים עם מחלות כרוניות ומקבוצות אתניות שונות.

במאמר נפרד של ה-CDC מדווחים הכותבים כי לפחות עד שנת 2008, פחות מ-7% מהקשישים בארצות הברית בחרו לקבל את החיסון כנגד הרפס זוסטר. שיעורי ההתחסנות היו נמוכים במיוחד בקבוצות מיעוטים.

מחקר SPS

הכאב של הרפס זוסטר מגביל מאוד ולעיתים נמשך חודשים או שנים, סיבוך הקרוי נוירלגיה פוסט-הרפטית. כמיליון מקרים מתוארים בכל שנה בארצות הברית. גורמי הסיכון הידועים היחידים הינם דיכוי חיסוני וגיל.

מתוצאות מחקר SPS (Shingles Prevention Study) עולה כי החיסון הפחית את היארעות הרפס זוסטר בשיעור של כ-51% (p<0.001) ואת הסיכון לנוירלגיה פוסט-הרפטית בשיעור של כ-67% באותם 38,456 משתתפים מעל גיל 60, אך ללא היסטוריה של הרפס זוסטר או דיכוי חיסוני.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם יתרונות החיסון במחקרים קליניים בתנאים אופטימאליים יתורגמו גם בחיים האמיתיים. הם ערכו מחקר רטרוספקטיבי להשוואת הסיכון להרפס זוסטר בקרב 75,761 משתתפים בגיל 60 ומעלה, בעלי מערכת חיסון תקינה, שקיבלו את החיסון, ובין 227,283 משתתפים לא-מחוסנים, תואמים בגיל, שלא קיבלו את החיסון (התאמת שלושה נבדקים לא-מחוסנים לכל מחוסן).

החוקרים תיעדו 5,434 מקרים של הרפס זוסטר, 6.4 מקרים ל-1000 שנות-אדם בקרב המחוסנים, לעומת 13 מקרים ל-1000 שנות-אדם בקרב המשתתפים הלא-מחוסנים. בניתוח הנתונים הכולל, החיסון לווה בירידה של 55% בסיכון להרפס זוסטר.

בקרב המחוסנים תועדה גם ירידה בסיכון להרפס זוסטר עיני ואשפוזים בשל הרפס זוסטר.

החוקרים מוסיפים כי מאחר והחיסון אושר לשימוש רק לפני 4 שנים, נדרשים מחקרים נוספים להערכת משך ההגנה בעקבות החיסון. בינתיים, החיסון עשוי למנוע עשרות אלפי מקרים של הרפס זוסטר ונוירלגיה פוסט-הרפטית בכל שנה.

JAMA. 2011;305:160-166

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה