Viral Infections

חיסון כנגד רוטה וירוס הביא לצמצום ניכר של שיעור האשפוזים בשל מחלה שלשולית בתינוקות באוסטרליה (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Pediatrics עולה כי תוכנית אוסטרלית של חיסון תינוקות כנגד Rotavirus הביאה תוך זמן קצר לצמצום שיעור האשפוזים בשל מחלת שלשולים מנגיף זה בלמעלה מ-50% בקבוצת גיל זו.

החוקרים מדווחים כי הירידה הייתה ניכרת אף יותר בקרב ילדים גדולים יותר אשר לא קיבלו כלל את החיסון הפנטה-וולנטי כנגד הנגיף (RV5), וזאת ככל הנראה בזכות תופעת חסינות העדר.

התוכנית לחיסון RV5 בתינוקות הוחלה בחודש יולי 2007 בקווינסלנד, מספרים החוקרים, בה נולדים מדי שנה כ-63 אלף תינוקות. בשנתון הראשון לתוכנית, עמדה ההיענות לחיסון על 89.6% עבור מנה בודדת ועל 73.1% עבור שתי מנות החיסון.

החוקרים אספו מידע אודות קרוב ל-250,000 חולים אשר אושפזו בשל גסטרואנטריטיס חריפה בין השנים 2000 ו-2008. לדבריהם, בתינוקות מתחת לגיל שנה, השיעור השנתי של אשפוזים בשל מחלה המיוחסת לנגיף לכל 100,000 צנח מ-375 בשנים 2000-2006 ל-204 בשנת 2007 ו-124 בלבד בשנת 2008.

בנוסף, בקרב ילדים שלא חוסנו בגילאי שנה עד 20 שנים, אשר נולדו לפני תחילת תוכנית החיסונים, מדווחים החוקרים כי נצפתה מגמה דומה.

החוקרים מציינים כי מספר האשפוזים בשל מחלה שלשולית שאינה מיוחסת לנגיף הרוטה-וירוס בילדים קטנים ירד אף הוא בלמעלה מ-20% במהלך אותו פרק זמן. החוקרים מציעים כי יתכן וטעויות בסיווג והיעדר בדיקת נוכחות נגיף הרוטה-וירוס הובילו לסיווג שגוי של מקרים רבים של מחלה זו. הם מעריכים כי שיעורי יעילות החיסון עומדים על 89.3% עד 93.9% עבור מניעת אשפוזים בשל נגיף הרוטה-וירוס, ועל 62.2% עד 63.9% עבור מניעת אשפוזים בשל מחלה שלשולית שאינה מיוחסת לנגיף זה.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי החיסון כנגד רוטה-וירוס הוכח כיעיל מאוד הן במדינות מפותחות והן במדינות מתפתחות. לדבריו, יש להמליץ על ביצוע חיסון זה בחום.

המומחה מוסיף כי נתונים מאירופה ומארצות הברית הראו כי החיסון הביא לירידה ניכרת בהיארעות של גסטרואנטריטיס המיוחסת לרוטה-וירוס ולאשפוזים הקשורים בפתוגן זה. הוא טוען כי ממצאי המחקר הנוכחי צריכים לעניין במידה רבה מדינות מפותחות בהם טרם הוחל השימוש בחיסון, ולשמש בסיס לקבלת החלטות מודעת בנושא.

Pediatrics 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה