Viral Infections

ויטמין D עשוי להפחית סיכון לשפעת (מתוך Plos ONE)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש עולה כי ויטמין D עשוי להפחית היארעות וחומרה של שפעת וזיהומים אחרים של מערכת הנשימה העליונה.

צעדים פשוטים דוגמת צריכת מזונות עשירים בויטמין D וחשיפה לקרני השמש עשויים לסייע להפחית את הסיכויים להידבק בשפעת ובמחלות דומות.

החוקרים מציינים כי תושבי אזורים מערביים ודרומיים נחשפים יותר לשמש בהשוואה לתושבי אזורים צפוניים, עניין המסייע להם בהעלאת רמות ויטמין D בגופם.

במחקר הנוכחי ביצעו החוקרים מעקב אחר 198 נבדקים בריאים במהלך עונות הסתיו והחורף ב- 2009 2010, על מנת לבדוק האם רמות ויטמין D אשר מצויות במגמת ירידה בעונות אלו קשורה בהימצאות עונתית גבוהה יותר של זיהומים נשימתיים נגיפיים, דוגמת שפעת.

רמות ויטמין D נלקחו מדי חודש, מבלי שהנבדקים או הבודקים יהיו מודעים לסוג הבדיקה.  כל הנבדקים התבקשו לדווח על תסמיני מחלה דוגמת גודש אפי, כאב גרון, שיעול, חום, צמרמורות ועייפות.  אלו שדיווחו על תסמיני מחלה נבדקו ע”י החוקרים ביום הופעת תסמיניהם, ושוב במהלך מחלתם.  החוקרים תיעדו את משך התסמינים והמחלה וכן טיפול שניתן.

מתוצאות המחקר עולה כי נבדקים השומרים על רמות ויטמין D סביב ערך של 38 נ”ג/מ”ל ומעלה פחות מועדים להדבק בזיהומים נגיפיים כגון שפעת בהשוואה לנבדקים עם רמות נמוכות יותר.  מתוך 18 הנבדקים ששמרו על רמות אלו של ויטמין D במהלך תקופת המחקר, רק 3 פיתחו זיהומים נגיפיים.  אולם בקרב יתר 180 הנבדקים עם רמות פחותות יותר של ויטמין D, 81 (45%) פיתחו זיהומים נגיפיים.

בנוסף, אלו שהדגימו רמות גבוהות יותר של ויטמין D חוו מחלה קצרה יותר בהשוואה לנבדקים עם רמות נמוכות יותר.

החוקרים ממליצים כי פרט לחשיפה מוגברת יותר לשמש וצריכת חלב ומזונות עשירים בויטמין D, יש ליטול תוספי מזון המכילים את הויטמין, בייחוד עבור פרטים אשר מתגוררים באזורים קרים יותר, או מבלים את רוב ימיהם בסביבה נטולת אור שמש.

לדברי החוקרים יש לערוך מחקרים נוספים על מנת לאושש את יעילותם של תוספי ויטמין D במניעת זיהומים.

החוקרים מסיקים כי רמות נמוכות של ויטמין D הנראות במהלך החורף עשויות לתרום להימצאות הגבוהה יותר של שפעת בחודשים קרים יותר.

החוקרים מוסיפים כי לויטמין D השפעות ידועות על מערכת החיסון, והמחקר הנוכחי מחזק את הקשר בין חוסר בויטמין D וסיכון מוגבר לחלות בזיהומי מערכת הנשימה.

Plos ONE

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה