Viral Infections

היעילות של מודל ממוחשב לאבחנת זיהום חיידקי חמור בילדים עם חום (מתוך BMJ)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-20 באפריל 2010 של ה-BMJ, עולה כי שימוש במודל ממוחשב עשוי לשפר את שיעור האבחנה של זיהום חיידקי חמור (Serious Bacterial Infection, SBI) בילדים הסובלים מחום.

החוקרים כותבים כי במרבית המקרים של מחלת חום בילדים צעירים, מדובר בזיהום נגיפי מוגבל בזמן שצפוי לחלוף מעצמו, אך ב-5-10% מהמקרים הילדים סובלים מ-SBI, דוגמת דלקת ריאות, זיהום בדרכי השתן, דלקת קרום המוח, בקטרמיה, או זיהום של העצם או המפרקים. החוקרים מסבירים כי במצבים אלו מומלץ לתת טיפול אנטיביוטי מוקדם, אך במקרים רבים קשה להבחין בינם ובין זיהומים נגיפיים. הם מוסיפים כי דחייה או אי-מתן של הטיפול עלול להוביל להשלכות חמורות.

מטרת המחקר הייתה להעריך את השיטות הקיימות לאבחנה וטיפול בילדים צעירים הפונים לטיפול בשל מחלת חום וחשודים כסובלים מ-SBI, ולפתח מודל רב-משתני המיועד להבדיל בין SBI ובין מחלה לא-חיידקית חולפת.

המחקר כלל 15,781 ילדים בגיל צעיר מ-5 שנים שפנו לחדר המיון בשל מחלת חום בשנים 2004-2006. הילדים עברו הערכה קלינית  שכללה תיעוד אלקטרוני של 40 מאפיינים קליניים, בדיקות הדמיה ובדיקות מיקרוביולוגיות וכן מעקב, על מנת לשלול או לאשר SBI. יעדי המחקר העיקריים כללו אבחנה של 1 מתוך 3 סוגים עיקריים של SBI (זיהום בדרכי בשתן, דלקת ריאות ובקטרמיה), וכן את הדיוק האבחנתי של המודל הממוחשב ושל שיקול הדעת הקליני.

החוקרים מדווחים כי שיעור ההשתתפות במעקב היה 93%. מתוצאות המחקר עולה כי השכיחות המשולבת של 3 סוגי ה-SBI הייתה 7.2% (95% CI 6.7%-7.5%). שיעור הזיהומים בדרכי השתן במשתתפים היה 3.4% (95% CI 3.2%-3.7%), שיעור דלקת הריאות היה 3.4% (95% CI 3.1%-3.7%) ושיעור הבקטרמיה היה 0.4% (95% CI 0.3%-0.5%).

במחקר נצפה כי הבדיקה המתאימה (תרבית שתן, צילום חזה או תרבית דם) בוצעה ביותר מ-94% מהילדים עם SBI. טיפול אנטיביוטי ניתן ל-66% מהילדים שסבלו מזיהום בדרכי השתן, 69% מהילדים שסבלו מדלקת ריאות, ו-81% מהילדים שסבלו מבקטרמיה, וכן ל-20% מהילדים שלא אובחנו כסובלים מזיהום חיידקי.

החוקרים פיתחו מודל אבחנתי המבוסס על נתוני ההערכה הקלינית והאבחנה הסופית של המשתתפים, תוך שימוש בניתוח רב-משתני. לדבריהם, הרגישות של אבחנת SBI ע”י הרופא המטפל הייתה 10-50% בלבד אך הסגוליות הייתה גבוהה, כ-90-100%. בדיקת המודל הממוחשב הדגימה רגישות וסגוליות בטווח ערכים רחב.

החוקרים מסבירים כי רופאי חדר המיון נוטים לבצע תת-הערכה של הסבירות ל-SBI בילדים צעירים עם חום, והתוצאה היא שיעור נמוך מידי של מתן טיפול אנטיביוטי. הם מציינים כי מודל אבחנתי קליני ממוחשב עשוי לשפר את קבלת ההחלטות, באמצעות הגברת רגישות הזיהוי של SBI ולכן גם מתן מוקדם של טיפול אנטיביוטי.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי לא בכל הילדים אושרה האבחנה באמצעות בדיקות הדמיה או בדיקות מיקרוביולוגיות, וכי לא נערך תיקוף להערכה הקלינית של הרופאים.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי בדיקת סימנים למחלה נגיפית והערכת המצב הכללי של הילד הם המפתח לאבחנה נכונה של מחלת חום בילדים. כותבי מאמר המערכת מסבירים כי רופאים רבים נוקטים בגישות אבחנתיות שונות, ומציינים כי מודל ממוחשב עשוי לסייע לאבחנה, אך יש לערוך מחקרים נוספים על מנת לבדוק את יעילותו.

BMJ. 2010;340:c1594

BMJ 2010;340:c2062

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה