Viral Infections

חיסון כנגד Rotavirus עשוי להיות יעיל מאוד במניעת מחלה חמורה (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר מקרה-ביקורת חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של ירחון Pediatrics עולה כי החיסון הפנטאוולנטי כנגד Rotavirus (Pentavalent rotavirus vaccine, RV5) הינו יעיל מאוד כנגד מחלת Rotavirus קשה, וכי גם חיסון חלקי מספק תועלת רבה.

החוקרים מסבירים כי החיסון RV5 אושר והומלץ כחיסון שגרתי של תינוקות בארצות הברית בחודש פברואר 2006. לדבריהם, תוצאות של מחקרים שפורסמו טרם אותו אישור הדגימו יעילות רבה במניעת בדיקת רופא, פנייה למיון או אשפוז עקב מחלה הקשורה ב-Rotavirus. במחקרם הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את היעילות של חיסון RV5 מלא או חלקי כנגד מחלת Rotavirus (משמע גסטרואנטריטיס חריפה) בעשייה הקלינית בארה”ב.

בין החודשים פברואר עד יוני 2008 אותרו 90 מקרים של גסטרואנטריטיס חריפה (Acute Gastroenteritis, AGE) בחדר מיון במרכז רפואי בטקסס, וזאת באמצעות בדיקה ל-Rotavirus בדגימות צואה של 205 ילדים שהתייצגו עם AGE בגילאי 15 ימים עד 23 חודשים. קבוצות הביקורת כללו 115 חולים השליליים לנגיף וסובלים מ-AGE, וכן 228 חולים אשר טופלו באותה העת בשל זיהום ריאתי חריף (Acute Respiratory Infection, ARI). עבור כל חולה מקבוצת המחקר שגילו למעלה משמונה חודשים, הותאמו עד לעשרה ילדים ממאגר ה-Houston-Harris County Immunization Registry (HHCIR) על פי גיל ואזור מגורים, ליצירת קבוצת ביקורת שלישית.

החוקרים עשו שימוש בגיליונותיהם הרפואיים של החולים והוריהם או מטפליהם, וכן במאגר ה-HHCIR, על מנת לאסוף מידע אודות חיסונים שעברו. לאחר תקנון לגיל בעת ההתייצגות ותאריך הלידה, היעילות של חיסון מלא (בן 3 מנות) או חלקי (מנה אחת או שתיים) חושבה (כאחד פחות הסיכוי להתחסנות ב-RV5 בחולים בקבוצת המחקר לעומת קבוצת הביקורת).

עבור חיסון RV5  מלא, מצאו החוקרים כי יעילות החיסון עמדה על 89% (95% CI = 70%-96%) בחולים בקבוצת הביקורת עם גסטרואנטריטיס חריפה השליליים לנגיף, ו-85% (95% CI = 55%-95%) בחולים בקבוצת הביקורת עם זיהום ריאתי חריף. עבור 40 המקרים בקבוצת הביקורת (44%) מתוך מאגר ה-HHCIR היה קיים מידע אודות התחסנותם. היעילות המוערכת לחיסון המלא בחולים אלו הייתה 82% (95% CI = 19-96%).

באשר למחלה חמורה הקשורה ב-Rotavirus ומצריכה אשפוז, מצאו החוקרים כי החיסון המלא סיפק הגנה של 100% (95% CI = 71%-100%). שיעור ההגנה של החיסון המלא כנגד מחלה המצריכה עירוי נוזלים היה 96% (95% CI = 72%-99%).

כשביקשו החוקרים לשלב את קבוצות הביקורת של חולי AGE השליליים לנגיף וחולי ARI גם יחד, מצאו כי יעילות החיסון במניעת אשפוזים ופניות לחדר המיון בשל Rotavirus הייתה 69% עבור מנה בודדת של חיסון (95% CI = 13%-89%), ו-81% עבור שתי מנות של החיסון (95% CI = 13%-96%).

החקורים מסכמים כי במסגרת זו, חיסון מלא של RV5 היה יעיל ביותר כנגד מחלת גסטרואנטריטיס חריפה וחמורה הקשורה ב-Rotavirus. לטענתם, חיסון חלקי סיפק אף הוא הגנה משמעותית.

בין מגבלות המחקר מזכירים החוקרים את מבנהו התצפיתי, את היעדר היכולת לאסוף דגימות צואה עבור כמחצית מהחולים בקבוצת המחקר, את העובדה כי המחקר נערך במרכז יחיד שאוכלוסייתו היספאנית בעיקרה, ואת היעדר היכולת להשוות את משתתפי המחקר לילדים שלא השתתפו בו. כמו כן, לא ניתן היה לאתר מידע אודות החיסונים ב-12% מהחולים בקבוצת המחקר, 10% מהחולים בקבוצת ה-ARI ו-6% מהחולים בקבוצת ה-AGE השליליים לנגיף. בנוסף, החוקרים מציינים כי לא ניתן היה להשוות את שיעורי איתור המחלה הספציפיים-לגיל והמספרים הכוללים של מקרי ה-AGE וה-Rotavirus בשנת 2008 לאלו שטרום תקופת החיסון.

לאור מגבלות אלו, החוקרים טוענים כי יש צורך בהמשך המחקר בתחום במסגרת מרכזים רפואיים נוספים בארצות הברית. מאחר והומלץ על השימוש בחיסון מונו-וולנטי כנגד Rotavirus בקרב תינוקות בארצות הברית בחודש יוני 2008, יש מקום בנוסף לקבוע את יעילותו של חיסון מונו-וולנטי כנגד Rotavirus ושל חיסון ה-RV5 כשניתנים בו בזמן בקהילה. כמו כן, ככל שהילדים שחוסנו הולכים וגדלים, יהיה צורך לתעד את משך תקופת ההגנה שסיפק החיסון, הם מציעים.

Pediatrics  2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה