Viral Infections

השכיחות של דקירות ממחט בקרב סטודנטים לרפואה (מתוך Academic Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון דצמבר 2009 של ה- Academic Medicine, עולה כי דקירות ממחט הן שכיחות בקרב סטודנטים לרפואה, וכי קיים תת-דיווח של המקרים לגורמים המעורבים.

החוקרים כותבים כי הכישורים הכירורגיים של סטודנטים לרפואה הם פחות מפותחים, והסטודנטים נמצאים בסיכון מוגבר לפגיעה מדקירות מחט. הם מסבירים כי דקירות ממחטים עלולות להוביל לזיהום כרוני, סטיגמה חברתית, והגבלה תפקודית ארוכת טווח. בנוסף, דקירות ממחטים כרוכות בלחץ נפשי משמעותי של הסטודנטים ובני משפחתם.

במחקר הנוכחי ערכו החוקרים סקר בקרב מתמחים בכירורגיה מ-17 מרכזים רפואיים, ושאלו אותם על דקירות ממחט שהתרחשו בעת שהיו סטודנטים לרפואה. המשתתפים נשאלו על נסיבות האירוע, הגורמים, וכן האם דיווחו על המקרה.

699 מתמחים ענו לסקר, ו-415 מתוכם (59%) דיווחו כי נדקרו ממחט במהלך לימודיהם בבית הספר לרפואה. בקרב אלו שנדקרו כסטודנטים, נמצא כי חציון מספר הדקירות לכל סטודנט היה 2, וברוב המקרים הסטודנטים דקרו את עצמם בטעות בחדר הניתוח, כשחשו ממהרים.

בהשוואה למשתתפים שלא נדקרו ממחט בעת שהיו סטודנטים, לסטודנטים שנדקרו במהלך לימודיהם נמצא סיכוי גבוה יותר להידקר גם במהלך ההתמחות (OR 2.57, 95% CI 1.84-3.58).

89 משתתפים דיווחו כי נדקרו ממחט בפעם האחרונה במהלך לימודיהם בביה”ס לרפואה. 42 מהם (47%), סיפרו בסקר כי לא דיווחו על המקרה לרשויות הבריאות, ועל כן לא עברו הערכה לחשיפה אפשרית ל-HIV או הפטיטיס C. עם זאת, 92% מהעונים סיפרו כי הם דיווחו על הדקירה במידה והחולה מהם נדקרו היה בסיכון גבוה לזיהום המועבר בדם.

לדברי החוקרים, בתי הספר לרפואה לא פועלים מספיק על מנת להגן על הסטודנטים, ובתי החולים לא עושים די מאמצים לשפר את בטיחות הסטודנטים. הם מסבירים כי במציאות הנוכחית, האנשים הכי פחות מנוסים נמצאים במצבים הכרוכים בסיכון הגבוה ביותר, למשל כשלומדים כיצד לתפור בחדר הניתוח.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי אוכלוסיית המשתתפים כללה רק מתמחים בכירורגיה, להם הסיכוי הגבוה ביותר לעבוד עם מחטים כסטודנטים, בהשוואה לכלל הסטודנטים לרפואה. מגבלות נוספות כוללות הטיית זיכרון אפשרית, היעדר נתונים על סוג הסבב בו התרחשו מקרי הדקירה במהלך הלימודים, והיעדר נתונים על התוצאות לאחר הדקירה, כולל הערכה סרולוגית לזיהום ב-HIV והפטיטיס C.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי דקירות ממחט הן שכיחות בקרב סטודנטים לרפואה, וקיים תת דיווח של מקרים אלו. לאור הסיכון להדבקה ב-HIV והפטיטיס, החוקרים ממליצים לפתח גישות לשיפור הדיווח על מקרי הדקירה ממחט.

Acad Med. 2009;84:1815-1821

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה