Viral Infections

השימוש בשטיפות סליין נזאליות לטיפול בהפרעות של דרכי הנשימה העליונות (מתוך American Family Physician)

שפעת

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בגיליון ה-15 בנובמבר 2009 פורסמה ב- American Family Physician סקירת ספרות בנושא השימוש בשטיפות סליין נזאליות לטיפול בהפרעות של דרכי הנשימה העליונות.

החוקרים כותבים כי הפרעות של דרכי הנשימה העליונות הן שכיחות, וכוללות סינוסיטיס אקוטי וכרוני, ריניטיס אלרגית, וזיהום נגיפי של דרכי הנשימה העליונות. לדבריהם, שטיפות סליין נזאליות ניתנות כטיפול תומך במצבים אלו מזה שנים רבות. הם מסבירים כי הסליין שוטף את חלל האף באמצעות הכנסה של החומר לנחיר אחד וניקוזו מהנחיר השני. השטיפות קיימות בצורת ספריי, בקבוק הזלפה או במיכל עם פייה אפית. לרוב נעשה שימוש בתמיסות בריכוז 0.9%-3%, והחוקרים מוסיפים כי לא ידוע מה הריכוז, ה-pH והטמפרטורה האופטימאליים לשימוש.

החוקרים מציינים כי האינדיקציה השכיחה ביותר למתן שטיפות סליין היא סינוסיטיס כרוני הנמשך 12 שבועות ומעלה. בסקירה שפורסמה ב-Cochrane Library דווח כי שימוש בשטיפות סליין נוזלי בריכוז 2% בשילוב עם הטיפול הרגיל נקשר לירידה של 64% בחומרת התסמינים, בהשוואה לטיפול רגיל בלבד. עם זאת, לא נמצאו תוצאות דומות לשימוש בספריי סליין. באותו המחקר נמצא גם כי המשתתפים שטופלו בשטיפות סליין חוו שיפור מובהק באיכות החיים הקשורה למחלתם לאחר 6 ו-18 חודשים.

לדברי החוקרים, הראיות הנוגעות לשימוש בשטיפות סליין נזאליות פחות ברורות במקרים של ריניטיס אלרגית וזיהומים חריפים של דרכי הנשימה העליונות. הם מוסיפים כי הטיפול עשוי לסייע גם במצבים אחרים, דוגמת ריניטיס בהיריון וסינוסיטיס אקוטי.

הם כותבים כי מנגנון הפעולה של שטיפות הסליין אינו ברור. ייתכן שהסליין משפר את מצב מוקוזת האף, דרך השטיפה עצמה, הסרת מדיאטורים דלקתיים ושיפור בתפקוד המוקוציליארי.

בסקירה נכתב כי למתן הסליין בצורתו הנוזלית או בספריי תופעות לוואי דומות, והתאמת השיטה וריכוז התמיסה עשויות למנוע תופעות לוואי מינוריות הכרוכות בשטיפות, כגון תחושת חוסר נוחות, מלאות באוזניים, תחושת דקירה באף ובאופן נדיר דימום מהאף. לא דווחו תופעות לוואי חמורות לאחר שימוש בשטיפות סליין נזאליות.

הקונטרה-אינדיקציות לשטיפות סליין כוללות טראומה לפנים שטרם החלימה (שכן הסליין עלול לדלוף לחללים אחרים), ומצבים הכרוכים בסיכון גבוה לאספירציה, כגון הפרעות נוירולוגיות או מוסקולוסקלטליות שונות.

להלן ההמלצות הקליניות לשימוש בשטיפות סליין נזאליות, בהתאם לדרגת העדות המדעית שלהן:

1.      שטיפות נזאליות כתוספת לטיפול הרגיל הן יעילות במקרי סינוסיטיס כרוני (דרגת עדות מדעית A).

2.      ייתכן ששטיפות סליין עשויות להיות יעילות כטיפול בתסמיני ריניטיס אלרגית, זיהומים נגיפיים של דרכי הנשימה העליונות, וטיפול בתר-ניתוחי לאחר ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים, אם כי הראיות לכך מוגבלות (דרגת עדות מדעית B).

3.      מצבים אחרים בהם שימוש בשטיפות סליין עשוי להיות מומלץ כוללים ריניטיס קלה עד בינונית בהיריון, סינוסיטיס אקוטי, סרקואידוזיס של הסינוסים והאף, ומחלת Wegener’s granulomatosis (דרגת עדות מדעית C).

כותבי הסקירה מסכמים כי במטופלים המתאימים ניתן לשקול ניסיון טיפולי בשטיפות סליין נזאליות. השימוש בשטיפות הוא קל לביצוע, ומתן הסבר מתאים למטופלים עשוי לשפר את היענותם לטיפול.

Am Fam Physician. 2009;80:1117-1119

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה