Viral Infections

ראקטיבציה של EBV בהיריון מעלה סיכון ללויקמיה אקוטית בילדות (מתוך Am J Epidemiol)

תוצאותיו של מחקר חדש מספקות עדות נוספת לכך שראקטיבציה של EBV (Epstein-Barr virus) עלולה להיות קשורה בחלק ממקרי הלויקמיה בילדות.

עוד בשנת 2003 זיהו החוקרים קשר בין ראקטיבציה של EBV באם, שהוגדרה עפ”י נוכחות נוגדני IgM כנגד VCA (viral capsid antigen) ספציפי לנגיף, ובין התפתחות לויקמיה לימפובלסטית אקוטית (ALL acute lymphoblastic leukemia) בצאצא.

במחקר, שהתבסס על נתונים ממחקרי עוקבה פינים ואיסלנדים אודות 550,000 אמהות וילדיהן, נוכחות נוגדני IgM כנגד VCA האופייני ל-EBV נמצאה קשורה ביחס סיכויים של 2.9 ל-ALL. אולם, החוקרים מציינים, כי התוצאה עלולה לסבול מרגישות וסגוליות נמוכות.

במחקר הנוכחי, במטרה לאשר את תפקיד ה-EBV ב-ALL, בדקו החוקרים דגימות סרום, שנלקחו בשליש הראשון להיריון מאמהות שילדיהן פיתחו בהמשך לויקמיה, לנוגדנים כנגד אנטיגן מוקדם של EBV ולחלבון ה- EBV transactivator ZEBRA, שני אינדיקטורים לראקטיבציה של EBV.

סה”כ בדקו החוקרים את הסרום של 304 אימהות לילדים עם ALL, של 39 אימהות לילדים עם לויקמיה שאינה ALL, וכן של 943 אימהות ששימשו כביקורת.

לדברי החוקרים, המחקר מספק אישור לממצאיהם הקודמים, שמצאו קשר בין זיהום EBV אימהי ובין הסיכון ללויקמיה בילדים, בייחוד בתינוקות מתחת לגיל שנה.

נמצא, כי נוגדני IgM כנגד VCA קשורים בקשר משמעותי סטטיסטית ל-ALL וללויקמיה מסוגים אחרים בילדות, עם יחס סיכויים של 1.9 ו-5.6, בהתאמה.

הן אנטיגן מוקדם של EBV והן נוגדני ZEBRA IgG בסרום האימהי לא נמצאו קשורים בסיכון מוגבר ל-ALL. אולם, נוגדני ZEBRA IgG ו- VCA IgM נמצאו שניהם קשורים בסיכון מוגבר ללויקמיה שאינה ALL, עם יחס סיכויים של 4.5 ו-5.6, בהתאמה. ממצאים המצביעים על ראקטיבציה של EBV באימהות לילדים עם לויקמיה שאינה ALL.

לדברי החוקרים, השלב הבא הינו מחקר גדול פי ארבעה, שיאשש או יפריך את הממצאים.

Am J Epidemiol 20067 165:134-137

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה