Viral Infections

ילדים הסובלים מהתייבשות בשל דלקת קיבה ומעי מגיבים למשקאות ספורט באופן זהה לתגובה לפורמולציה לילדים

על-פי ממצאים שהוצגו במפגש השנתי של ה-American College of Gastroenterology (או ACG), ילדים הסובלים מהתייבשות בשל דלקת קיבה ומעי (גסטרואנטריטיס) מגיבים למשקה הספורט Gatorade באופן זהה לתגובה לפורמולציה המיועדת לילדים, Pedialyte.

החוקר הראשי, ד”ר Rao, מסביר כי לא נמצאו הבדלים בתגובות הילדים לשתי התמיסות. הוא מוסיף כי עבור ההורים המטפלים בילד בבית ומנסים למנוע את התייבשותו עשוי להיות קל יותר להשיג משקאות ספורט בחנות המכולת מאשר להגיע לבית המרקחת לקבלת הפורמולה המיועדת לילדים.

גם Gatorade וגם Pedialyte משמשים באופן שכיח למניעה ולטיפול בהתייבשות במקרים של גסטרואנטריטיס ויראלי אקוטי. החוקרים ביצעו מחקר אקראי וכפול סמיות שבו הם בדקו את יעילות, בטיחות ואופן קבלת התמיסות בקרב הילדים. הם בדקו גם את יעילותה של תמיסה חדשה המכילה 4% פחמימות, 35mEq/L נתרן ו-25mEq/L אשלגן.

במחקר השתתפו 73 ילדים שאושפזו בהודו בשל גסטרואנטריטיס ויראלי. הם חולקו באקראי לקבלת משקה הספורט, הפורמולה לילדים, או התמיסה החדשה במהלך 48 שעות. הילדים קיבלו גם יוגורט ואורז כרצונם.

61 מתוך 73 הנבדקים השלימו את המחקר. 44 מהם היו בנים ו-17 בנות, וגילאיהם נעו בין 5-12 שנים.

החוקרים נטלו בדיקות שתן וצואה בעת האשפוז ובכל יום, את רמות האלקטרוליטים, את צריכת הנוזלים, את משקל הגוף, ואת רמות ההמטוקריט. הימצאות ביצים או פרזיטים נבדקו באמצעות תרביות צואה. החולים דרגו את העדפת המשקאות באמצעות סקאלה ויזואלית אנלוגית (VAS).

האנליזה הראשונה השוותה את משקה הספורט לפורמולת הילדים. משקל הגוף הממוצע של 39 הנבדקים בקבוצה זו עמד על 21.8 ק”ג בקרב אלו שקיבלו משקה ספורט ועל 19.8 ק”ג בקרב אלה שקיבלו פורמולת ילדים. כעבור 24 ו-48 שעות, עלה משקל הגוף הממוצע של הילדים בשתי הקבוצות הללו, לערכים של 22.7 ק”ג ו-23.1 ק”ג, בהתאמה, בקבוצת משקה הספורט ולערכים של 20.7 ק”ג ושל 21 ק”ג, בהתאמה, בקבוצת הפורמולה לילדים.

תדירות מתן הצואה פחתה באופן מובהק סטטיסטית בקרב נבדקי שתי הקבוצות, בהשוואה למצב ההתחלתי. בקבוצת משקה הספורט עמדה התדירות הממוצעת על 7.1 פעמיםביום, ובקבוצת הפורמולה לילדים עמד הממוצע על 7.3 פעמים ביום. כעבור 24 שעות, פחתו ערכים אלה לממוצע של 4.8 ושל 4.6 פעמים ביום, בהתאמה; וכעבור 48 שעות, עמדו ערכי התדירות הממוצעים על 2.8 פעמים ליום בשתי הקבוצות (P < .05 בהשוואה למצב ההתחלתי).

בעת האשפוז, כל הנבדקים בשתי הקבוצות סבלו ממתן צואה נוזלית. כעבור 24 שעות, התקבלה צואה נוזלית בקרב 89% מהנבדקים בקבוצת משקה הספורט ו-90% מהנבדקים בקבוצת פורמולת הילדים; וכעבור 48 שעות, פחתו הערכים הללו ל-11% ול-17%, בהתאמה.

כעבור 24 שעות, משקל הצואה עמד על ערכים ממוצעים של 592 ג’ ושל 570 ג’ בקבוצת משקה הספורט ופורמולת הילדים, בהתאמה. כעבור 48 שעות פחתו ערכים אלה לערכים ממוצעים של 430 ג’ ושל 463 ג’, בהתאמה  (P < .05).

למרות שלא נכללו באנליזה הסטטיסטית, שיעור דומה של שיפור הופיעה במצבם של הילדים בקבוצה שקיבלה את התמיסה החדשה מבחינת משקל הגוף, תדירות מתן הצואה, והעקביות.

דרוגי ה-VAS הראו כי משקה הספורט הועדף בקרב הילדים, עם דרוג ממוצע של 8.4 עבור משקה הספורט ושל 5.4 עבור פורמולת הילדים (P < .05 כשפורמולצית הילדים היא נקודת הייחוס). התמיסה החדשה קיבלה דרוג ממוצע של 7.1. הנפח שצרכו הילדים היה זהה בשתי הקבוצות ועמד על 4,000 מ”ל כעבור 24 שעות ועל 3,000 מ”ל כעבור 48 שעות.

בעת האישפוז נצפתה היפו-קלמיה ב-3 חולים בכל אחת משלוש הקבוצות. כעבור 24 שעות, נצפתה היפו-קלמיה ב-6 חולים בקבוצת משקה הספורט, ב-4 חולים בקבוצת הפורמולה לילדים, וב-2 חולים בקבוצת התמיסה החדשה. כעבור 48 שעות, מספרי החולים הסובלים מהיפו-קלמיה עמדו על 4 בקבוצת משקה הספורט, 2 בקבוצת פורמולת הילדים, ו-2 בקבוצת התמיסה החדשה.

היפו-נתרמיה תועדה בעת האשפוז ב-8 ילדים בקבוצת משקה הספורט, ב-6 ילדים בקבוצת פורמולת הילדים, וב-6 ילדים בקבוצת התמיסה החדשה. כעבור 24 שעות, הופיעה היפו-נתרמיה בקרב 5, 5, ו-6 חולים בקבוצות השונות, בהתאמה. כעבור 48 שעות נמצאה היפו-נתרמיה בקרב 6, 8, ו-6 חולים בשלוש הקבוצות, בהתאמה.

החוקרים מסכמים כי הממצאים מעידים שמשקה הספורט יעיל כמו פורמולת הילדים בתיקון מצב ההתייבשות ובשיפור סימפטומי המעי, למרות שחלק מהחולים בקבוצת משקה הספורט סבלו ממצב ממושך של היפו-קלמיה. לכן, הם מוסיפים, בילדים הסובלים מגסטרואנטריטיס קל, משקה הספורט עשוי להתאים ולהמצא באופן נגיש יותר ופחות יקר.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה