Vascular Surgery

מה בין צריכת אלכוהול ובין מחלת עורקים היקפית? (Eur J Prev Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בצורת U בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון למחלת עורקים היקפית, כאשר הסיכון הנמוך ביותר תואר באלו ששתו שני משקאות בשבוע וגדול יותר עם צריכת עשרה משקאות ויותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון למחלת עורקים היקפית אינו חד-משמעי. הם השלימו את המחקר הנוכחי במטרה לבחון את הקשר בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון למחלת עורקים היקפית בשני מחקרי עוקבה ומטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית לזיהוי מחקרים להערכת הקשר בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון למחלת עורקים היקפית. בנוסף, הם השתמשו בנתונים משני מדגמים שכללו 70,116 מבוגרים משבדיה ו-405,406 מבוגרים מבריטניה והשלימו מטה-אנליזה של תוצאות מחקרים קודמים ומחקרי העוקבה הנוכחיים.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר בצורת U בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון להיארעות מחלת עורקים היקפית במדגמי המשתתפים משבדיה ומבריטניה.

מטה האנליזה של התוצאות משני המדגמים ומחקרים שפורסמו בעבר הדגימה כי בהשוואה לאלו שלא נהגו לשתות אלכוהול, הסיכון היחסי למחלת עורקים היקפית היה נמוך ב-17% (סיכון יחסי של 0.83, רווח בר-סמך 95% של 0.77-0.89) באלו שנהגו לשתות אלכוהול בכמות קטנה, נמוך ב-19% (סיכון יחסי של 0.81, רווח בר-סמך 95% של 0.74-0.90) באלו ששתו אלכוהול בכמות מתונה ולא שונה באופן מובהק סטטיסטית (סיכון יחסי של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.83-1.07) באלו ששתו אלכוהול בכמות רבה או רבה מאוד.

מניתוח הנתונים עלה כי הסיכון הנמוך ביותר למחלת עורקים היקפית תועד באלו שנהגו לשתות שני משקאות בשבוע והיה בולט במיוחד באלו ששתו לפחות עשרה משקאות בכל שבוע.

כל הקשרים המדווחים נותרו מובהקים סטטיסטית בניתוחים נוספים שכללו מחקרי עקובה וסוגים אחרים של מחקרים תצפיתיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכת אלכוהול בהיקף של עד שני משקאות בשבוע לוותה בסיכון מופחת למחלת עורקים היקפית, כאשר הסיכון למחלת עורקים היקפית היה בולט במיוחד עם צריכת עשרה משקאות בשבוע ויותר.

Eur J Prev Cardiol, April 16, 2024

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה