Vascular Surgery

הזדקנות וסקולארית מואצת במטופלים לאחר השתלת מח עצם עקב ממאירות המטולוגית (Hypertension)

במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה הזדקנות וסקולארית מואצת בקרב מטופלים ששרדו ממאירות המטולוגית ועברו השתלה אלוגנאית של מח עצם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מטופלים לאחר השתלת מח עצם אלוגנאית מקבלים טיפולים רבים כנגד הממאירות העלולים לפגוע בלב ובכלי הדם. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את ההשפעה בטווח הקצר (שלושה חודשים) ובטווח הארוך (שנתיים ומעלה) של השתלת מח עצם על סמנים להערכת הגיל הוסקולארי במטופלים ששרדו ממאירות המטולוגית, בהשוואה לביקורות בגיל תואם וללא היסטוריה של ממאירות.

ההשפעות קצרות הטווח של השתלת מח עצם, סמני גיל וסקולארי (היענות אבי עורקים, אלסטיות עורקית וצימוד חדר-כלי דם) נבחנו באמצעות בדיקות MRI של הלב (הערכת נפחי אבי עורקים ולב) לפני השתלת מח עצם ושלושה חודשים לאחר ההשתלה ב-13 מטופלים ששרדו ממאירות המטולוגית לעומת 11 ביקורות. השפעה ארוכת טווח נבחנה ע”י השוואת 14 מטופלים ששרדו 6.5 שנים לאחר השתלת מח עצם אל מול 16 ביקורות ומטופלים ששרדו בטווח הקצר לאחר ההשתלה.

החוקרים מדווחים כי הקבוצות היו דומות מבחינת גיל ומדד מסת גוף.

בקרב מטופלים ששרדו בטווח הקצר לאחר ההשתלה, החוקרים לא זיהו אינטראקציות משמעותיות של קבוצה-לפי-זמן עם כל אחד מהסמנים להזדקנות וסקולארית בהשוואת המצב טרם ההשתלה ולאחר ההשתלה (הבדל בשינוי בהיענות בין הקבוצות של 0.07%-, רווח בר-סמך 95% של 1.49- עד 1.35).

מניתוח לאורך זמן עלה כי ההיענות של אבי העורקים הייתה נמוכה יותר משמעותית בשתי קבוצות החולים לאחר השתלת מח עצם (p=0.007), בהשוואה לביקורות, בעוד שצימוד חדר-כלי דם היה גבוה יותר בקרב אלו ששרדו לאחר השתלת מח עצם ואלסטיות עורקית הייתה גבוהה יותר בקבוצת החולים ששרדו זמן רב לאחר השתלת מח עצם (p<0.01), עדות להזדקנות וסקולארית מואצת באוכלוסייה זו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על הזדקנות וסקולארית מואצת בקרב מטופלים עם היסטוריה של ממאירות המטולוגית ששרדו השתלת מח עצם אלוגנאית ומסייעים להבין טוב יותר את הבסיס לסיכון המוגבר למחלות לב וכלי דם באוכלוסייה זו.

Hypertension, Jul 21, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה