Vascular Surgery

גורמי סיכון לסיבוכים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בשילוב עם ניתוח עורק כלילי (Am J Cardiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה כי גיל מבוגר, מחלה של עורק כלילי שמאלי ראשי, אי-ספיקת מסתם מיטראלי וניתוח אנדראטרקרטומי של עורק כלילי (Coronary Endarterectomy, או CE) שמאלי קדמי יורד, הינם גורמי סיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים לאחר CABG ו-CE.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח CE בשילוב עם CABG משמש לרה-וסקולריזציה מלאה של מחלת עורקים כלילית דיפוזית. אעפ”י כן, מחקרים דיווחו על סיכון מוגבר לאחר פרוצדורה זו ולכן ישנה חשיבות רבה לחיזוי הסיכון בחולים אלו.

המחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי התמקד בחולים לאחר ניתוח CABG + CE בין ספטמבר 2008 ועד יולי 2022. ניתוח סטטיסטי שימש לחיזוי הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים בחולים אלו.

התוצא העיקרי היה סיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים, משלב של תמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי לא-פטאלי, רה-וסקולריזציה חוזרת ואירוע מוחי.

מדגם המחקר כלל 570 חולים (גיל ממוצע של 61 שנים; 77.7% גברים) עם 601 יעדי ניתוח עורק כלילי, כולל עורק שמאלי קדמי יורד (41.4%), עורק כלילי ימני (43.9%), העורק המקיף השמאלי (6.8%) וענפים דיאגונליים (8%).

החוקרים זיהו ארבעה מאפיינים המנבאים סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים, כולל גיל 65 שנים ומעלה (יחס סיכון של 2.12, p<0.001), מחלה של עורק שמאלי ראשי (יחס סיכון של 2.56, p=0.001), אי-ספיקת מסתם מיטראלי בדרגה קלה ומעלה (יחס סיכון של 1.91, p=0.049) וניתוח עורק שמאלי קדמי יורד (יחס סיכון של 1.69, p=0.018).

המודל שפיתחו החוקרים הדגים יכולת הבחנה די טוב (C-index = 0.68) והינו בעל שימוש קליני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המודל המוצע עשוי לסייע בהערכת הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים שנה אחת ושלוש שנים לאחר ניתוח CABG ו-CE.

Am J Cardiol, June 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה