Vascular Surgery

היעילות והבטיחות של Tocilizumab בחולים עם Giant Cell Arteritis (מתוך J Rheumatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Rheumatology מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Tocilizumab (אקטמרה) הינו טיפול הנסבל היטב בחולים עם GCA (או Giant Cell Arteritis), עם שיעורים נמוכים של הפסקת טיפול בשל אירועים חריגים משנית לטיפול. עם זאת, בלמעלה ממחצית מהחולים תחת הטיפול התרופתי תועדה הישנות של המחלה הריאומטית.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של Tocilizumab בחולים עם GCA. לצורך כך, החוקרים התבססו על מדגם גדול של חולים מצפון אמריקה אשר אובחנו עם GCA וטופלו ב- Tocilizumab בין תחילת שנת 2010 ועד מאי 2020.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת משך הזמן עד להפסקת Tocilizumab ואת מרווח הזמן עד להתלקחות ראשונה של GCA לאחר הפסקת Tocilizumab. עוד השוו החוקרים את שיעורי ההתלקחות השנתיים לפני, במהלך ולאחר טיפול ב- Tocilizumab.

מדגם המחקר כלל 114 חולים (60.5% נשים; גיל ממוצע של 70.4 שנים).

חציון משך הטיפול מאבחנת GCA עד התחלת Tocilizumab עמד על 4.5 חודשים וחציון המשך הכולל של הטיפול עמד על 2.3 שנים.

שיעורי ההתלקחות לפני התחלת Tocilizumab (0.84 התלקחויות לשנת-מטופל) היו קטנים פי שלוש תחת טיפול ב- Tocilizumab (0.28 התלקחויות לשנת-מטופל, p<0.001), אך עלו ל-0.64 התלקחויות/שנת-מטופל לאחר הפסקת Tocilizumab.

החוקרים מדווחים כי 52 חולים הפסיקו את הטיפול ב- Tocilizumab לאחר חציון של 16.8 חודשים; ב-27 חולים תועדה הישנות לאחר הפסקת הטיפול (חציון של 8.4 חודשים; 58% התלקחות בתוך שנה). רק 14.9% מהחולים הפסיקו את Tocilizumab בשל אירועים חריגים משנית לטיפול התרופתי.

מעניין לציין כי החוקרים לא מצאו כי מינון או אופן מתן Tocilizumab, נוכחות דלקת כלי דם גדולים, או משך הטיפול ב- Tocilizumab לפני הפסקת טיפול ניבאו את הסיכון להתלקחות GCA לאחר הפסקת הטיפול התרופתי ב- Tocilizumab.

החוקרים מסכמים וכותבים כי Tocilizumab הינו טיפול הנסבל היטב בחולים עם GCA, עם שיעורים נמוכים של הפסקת טיפול בשל אירועים חריגים משנית לטיפול. עם זאת, הישנות הטיפול תועדה בלמעלה ממחצית מהחולים למרות חציון משך טיפול של למעלה משנה. מאחר ומשך הטיפול ב- Tocilizumab לפני הפסקת התרופה לא השפיע משמעותית על הסיכון להישנות GCA, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את משך הטיפול האופטימאלי.

J Rheumatol, Jun 15, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה