Vascular Surgery

מדד סיכון פוליגני עשוי לסייע בהנחיית בדיקות סקר למפרצת אבי עורקים בטני (מתוך כנס ה-Vascular Discovery)

מדד סיכון פוליגני המבוסס על ניתוח 29 וריאנטים גנטיים שנקשרו עם מפרצת אבי עורקים בטני עשוי להיות עדיף על הקריטריון הנוכחי בו משתמשים רופאים לזהות מטופלים מתאימים לבדיקת סקר למחלה זו ולסלול את הדרך לשימוש יעיל יותר במשאבים. החוקרים כותבים כי הנחיות עתידיות לבדיקות סקר למפרצת אבי עורקים בטני צריכות לכלול חולים בסיכון פוליגני גבוה שיופנו לבדיקת אולטרה-סאונד.

החוקרים התבססו על נתונים מתכנית Million Veteran Program שכללו 7,642 משתתפים עם מפרצת אבי עורקים והתאימו להם למעלה מ-172,000 ביקורות מאותו מאגר נתונים. בעקבות זאת, הם יצרו שלושה מדדי סיכון פוליגניים שונים שכללו הערכה של 29, 301, או 3,699 מוטאציות או פולימורפיזמים שונים שהבחינו בין מקרים וביקורות. בהשוואה למדד של המאיו קליני, מדד הסיכון הפוליגני שכלל 29 וריאנטים גנטיים הדגים תוצאות טובות יותר ושיפר את זיהוי המקרים באופן מובהק סטטיסטית עם יחס סיכויים של 1.29.

מהנתונים שהוצגו עולה כי השימוש במדד סיכון פוליגני בגברים מעל גיל 50 שנים בשלושה מדגמים שונים של מטופלים ממוצא אירופאי, באלו עם מדדים שנפלו ב-5% העליונים תועדו שיעורי הימצאות מפרצת אבי עורקים בטני של 8.6%. שיעורי זיהוי של 8.6% באמצעות מדד סיכון פוליגני לזיהוי מועמדים לבדיקות סקר למפרצת אבי עורקים בטני היו עדיפים על שיעורי הימצאות עליהם דווח בעבר עם בדיקת אולטרה-סאונד בגברים בגילאי 65 שנים ומעלה והיסטוריה של עישון.

בשנה שעברה, ה-USPSTF פרסו המלצה עדכנית להשלים בדיקת סקר מבוססת-אולטרה סאונד לגברים בגילאי 65-75 שנים שעישנו אי-פעם וציינו כי שיעורי ההימצאות במחקרים קודמים דיווחו על שיעורים שנעו בין 3.3%-7.6%. סקירה מוקדמת של הנושא של צוות המשימה זיהתה שיעורי הימצאות ממוצעים של 6-7% בגברים בגילאי 65 שנים ומעלה ועם היסטוריה של עישון.

החוקרים מסבירים כי ניתן להשתמש במדד סיכון פוליגני עם גורמי סיכון אחרים במטרה לזהות טוב יותר את המועמדים בסיכון גבוה למפרצת אבי עורקים בטני.

מתוך כנס ה-Vascular Discovery

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: איך נדע שילדינו בסיכון להשמנת יתר

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: איך נדע שילדינו בסיכון להשמנת יתר

    שלום וברוכים הבאים לעוד פרק של “שבירת מיתוסים”. והיום נדון בנושא שמטריד הורים רבים – השמנת יתר בילדיהם. איך נדע אם ילדינו נמצאים בסיכון להשמנת יתר? מהם הסימנים שעלינו לשים לב אליהם? ומה ניתן לעשות כדי למנוע את ההתפתחות של השמנת יתר עוד לפני שהיא מתחילה? בפרק זה נעסוק בגורמי הסיכון, נבחן את השפעת אורח […]

  • וריאנטים גנטיים בחולי פרקינסון נפוצים יותר מכפי שסברו בעבר (Brain)

    וריאנטים גנטיים בחולי פרקינסון נפוצים יותר מכפי שסברו בעבר (Brain)

    וריאנטים גנטיים הקשורים עם מחלת פרקינסון נפוצים יותר מכפי שסברו בעברו ומתוארים ב-13% מהחולים במחלה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Brain. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות בדיקות גנטיות וייעוץ לחולים עם מחלת פרקינסון. המדגם כלל משתתפים שלקחו חלק במחקר PD GENEration, מחקר רב-מרכזי, תצפיתי וקליני המציע בדיקות גנטיות וייעוץ גנטי לחולים עם מחלת […]

  • ההשפעה של נוירופיברומטוזיס על איכות החיים של החולים (JAMA Dermatol)

    ההשפעה של נוירופיברומטוזיס על איכות החיים של החולים (JAMA Dermatol)

    תמונות במכשירי הטלפון הנייד עשויות לשמש ככלי מהימן להערכת מאפיינים של נוירופיברומות עוריות בחולים עם אבחנה של נוירופיברומטוזיס מסוג 1 (NF1), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שזיהה גם קורלציה בין היקף נוירופיברומות עוריות ובין איכות החיים, עם השפעה בולטת במיוחד של חומרת המעורבות של הפנים על הבריאות הנפשית. במסגרת המחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת JAMA […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

  • היעילות והבטיחות של התערבות בגישה רדיאלית לטיפול במחלת כלי דם היקפית (Am J Cardiol)

    היעילות והבטיחות של התערבות בגישה רדיאלית לטיפול במחלת כלי דם היקפית (Am J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה כי התערבות דרך העורק הרדיאלי לטיפול במחלת כלי דם היקפית מהווה גישה בטוחה ויעילה כנגד מגוון סוגי מחלה וסקולארית. ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי גישה דרך העורק הרדיאלי משמשת יותר ויותר לפרוצדורות כליליות לאור שיעורים נמוכים יותר של סיבוכים באתר הדיקור ושיפור שביעות הרצון של […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה