Vascular Surgery

השוואה בין אפשרויות טיפול בחולים עם לימפאדמה (J Clin Oncol)

בכתב העת Journal of Clinical Oncology מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין שיפור משמעותי בלימפאדמה עם טיפול CDT (Complex Decongestive Therapy), בהשוואה לגישת טיפול שמרנית יותר.

לאור התחלואה והאופי הכרוני של לימפאדמה בגפה העליונה, מדובר בסיבוך בעל חשיבות בטיפול בסרטן שד. למרות שטיפול המבוסס על עיסויים להקלה על הגודש המקומי מומלץ לעיתים קרובות, מחקרים אקראיים לא הצליחו להדגים תועלת עקבית על-פני גישות שמרניות יותר.

מדגם המחקר כלל נשים שטופלו בעבר כנגד סרטן שד עם לימפאדמה. הנפחים חושבו באמצעות מדידות היקפים כאשר חולים עם הבדל מינימאלי של 10% בנפח בין הזרועות חולקו באקראי לקבוצת ביקורת (חבישות לחץ) או ניקוז לימפטי ידני יומי וחבישות לחץ (קבוצת התערבות). התוצא העיקרי היה אחוז הירידה בנפח העודף הגפה העליונה לאחר שישה שבועות.

103 נשים חולקו באקראי והחוקרים אספו נתונים אודות 95 מהן. הירידה הממוצעת בעודף הנפח בזרוע עמדה על 29% בקבוצת ההתערבות ועל 22.6% בקבוצת הביקורת (הבדל של 6.4%, P=0.34).  אובדן הנפח האבסולוטי עמד על 250 מ”ל ו-143 מ”ל בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת, בהתאמה (P=0.03). לא זוהה הבדל בין הקבוצות בשיעור החולים שאיבדו 50% ומעלה בעודף נפח הזרוע. כמו כן, לא זוהו הבדלים בין הקבוצות במדדי איכות החיים ותפקוד הזרוע .

החוקרים מסכמים וכותבים כי העדר העדיפות לטיפול CDT עשוי לנבוע מגודל המדגם הקטן במחקר.

J Clin Oncol. Published September 16, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה