Vascular Disorders

התועלת של אימונים גופניים ביתיים בחולים עם מחלת עורקים היקפית (JAMA Network Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר, מהן עולה כי בהשוואה לאימונים על הליכון תחת השגחה בחדר כושר, השלמת אימונים גופניים ביתיים משפרת משמעותית את מרחק ההליכה בשש דקות בחולים עם מחלת עורקים היקפית של הגפה התחתונה.

הסקירה הנוכחית כללה חמישה מחקרים אקראיים ומבוקרים עם 719 משתתפים (גיל ממוצע של 68.6 שנים), כולם נערכו בראשות חוקרים מאוניברסיטת נורת’ ווסטרן בשיקגו, אשר השוו בין אימון תחת השגחה על הליכון או אימוני הליכה ביתיים אל מול קבוצת ביקורת שלא כללה פעילות גופנית בחולים עם מחלת עורקים היקפית, אשר הוגדרה כמדד ABI (או Ankle Brachial Index) של עד 0.90.

כל המחקרים בחנו את מרחק ההליכה בשש דקות, תפקודי הליכה על הליכון ותוצאות שאלון WIQ (או Walking Impairment Questionnaire), הכוללים נתונים אודות מרחק, מהירות הליכה וטיפוס מדרגות, בתחילת המחקר ולאחר שישה חודשים.

התערבויות אימון על הליכה תחת השגחה כללו שלושה אימונים פרטניים בכל שבוע עם פיזיולוג מאמץ במרכז אימונים ותרגילים ביתיים כללו הליכה קרוב לבית חמש פעמים בשבוע, כאשר בשני המקרים כל אימון ארך עד 50 דקות.

לאחר תקנון למחקר, גיל, מין, גזע, עישון, היסטוריה של אוטם לבבי, אי-ספיקת לב ומרחק הליכה בשש דקות בתחילת המחקר, מהנתונים עלה כי שתי ההתערבויות לאימון גופני הדגימו תוצאות טובות יותר במרחק הליכה בשש דקות, בהשוואה לביקורות שלא ערכו פעילות גופנית.

בהשוואה לאימוני הליכון תחת השגחה, אימוני הליכה בבית לוו בשיפור משמעותי במרחק הליכה ממוצע בשש דקות (31.8 מטרים לעומת 55.6 מטרים; הבדל מתוקן בין הקבוצות של 23.8- מטרים, p=0.021) עם שיפור משמעותי במדד מהירות הליכה לפי שאלון WIQ.

עם זאת, אימונים ביתיים לוו בשיפור קטן יותר משמעותית במרחק הליכה מקסימאלי על הליכון, בהשוואה לאימוני הליכון תחת השגחה (הבדל מתוקן בין הקבוצות של 132.5 מטרים, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על התועלת של אימוני הליכה ביתיים בחולים עם מחלת כלי דם היקפית המערבת את הגפיים התחתונות.

JAMA Network Open, Sep 21, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה