Vascular Disorders

דיאטה ים תיכונית ירוקה עשויה להפחית את נוקשות אבי העורקים (Journal of the American College of Cardiology)

מחקר קליני חדש הראה כי דיאטה ים תיכונית ירוקה, הנבדלת מדיאטה ים תיכונית מסורתית בצריכה גבוהה יותר של פוליפנולים תזונתיים וצריכה מופחתת של בשר אדום או מעובד, עשויה לשפר את נוקשות אבי העורקים הפרוקסימלית

מחקר קליני חדש של DIRECT-PLUS הראה כי דיאטה ים תיכונית ירוקה, הנבדלת מדיאטה ים תיכונית מסורתית בצריכה גבוהה יותר של פוליפנולים תזונתיים וצריכה מופחתת של בשר אדום או מעובד, עשויה לשפר את נוקשות אבי העורקים הפרוקסימלית (PAS – Proximal Aortic Stiffness), אשר מהווה סמן להזדקנות כלי הדם ולסיכון קרדיווסקולרי מוגבר. צוות המחקר הבחין כי דיאטה ים תיכונית ירוקה הביאה לרגרסיה משמעותית של PAS ב-15%, ללא תלות בירידה במשקל, בעוד שהתזונה הים תיכונית המסורתית הביאה לרגרסיה של 7.3%, והדיאטה הבריאה המבוססת על הנחיות תזונתיות הראתה רגרסיה רק של 4.8%. המחקר פורסם ב- Journal of the American College of Cardiology ב-17 באפריל 2023.

החוקרת הראשית, פרופ’ איריס שי, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באר-שבע, ישראל, אמרה כי “עד היום, לא נמצאו אסטרטגיות תזונתיות שביכולתן להשפיע על הפיזיולוגיה של הזדקנות כלי הדם”. היא הוסיפה ש”המחקר הראה כי דיאטה זו עשויה להביא לרגרסיה של PAS בצורה דרמטית, כפי שנבדק באמצעות MRI במשך 18 חודשים בכ-300 משתתפים עם השמנה בטנית/דיסליפידמיה”.

המחקר כלל 294 משתתפים, ומתוכם 281 היו עם PAS בתחילת המחקר. כלל המשתתפים חולקו לקבוצות דיאטה שונות, ולאחר התערבות של 18 חודשים כלל הקבוצות הראו רגרסיה מסוימת. המחקר הראה כי תזונה בריאה סטנדרטית הביאה לגרסיה של 0.05 m/s (4.8%), דיאטה ים תיכונית מסורתית הפחיתה ב-0.08 m/s (7.3%) ודיאטה ים תיכונית ירוקה ב-0.15 m/s (15%).

כמו כן, המודל הרב-משתני מצא כי הדיאטה הים תיכונית הירוקה הביאה להפחתה משמעותית יותר בצורה מובהקת מאשר התזונה הבריאה והדיאטה הים תיכונית (P = .003 ו-P = .032, בהתאמה).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה