Vascular Disorders

מה בין רמות הורמוני מין בדם ובין מאפייני נגעים טרשתיים בעורקים הכליליים? (Am J Prev Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים צעירות ובגיל העמידה ללא עדות קלינית למחלת עורקים כלילית, רמות אסטרדיול ו-SHBG (או Sex Hormone Binding Globulin) גבוהות מלוות בסיכוי נמוך יותר לנגע טרשתי ורמות גבוהות של טסטוסטרון חופשי מלוות בסיכון מוגבר לנגעים טרשתיים בסיכון גבוה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מידע רב אודות הקשר בין רמות הורמוני מין ספציפיים ובין מאפייני נגעים טרשתיים בבדיקת CT של העורקים הכליליים במבוגרים ללא מחלות לב וכלי דם. הם בחנו את הקשר בין הורמוני מין ספציפיים ובין מאפייני נגעים טרשתיים בעורקים הכליליים במדגם משתתפים ללא היסטוריה של מחלת עורקים כלילית.

המחקר הנוכחי כלל נתונים אודות 2,325 משתתפים (1,155 נשים, 1,170 גברים) ללא מחלת עורקים כלילית קלינית ממחקר Miami Heart. ניתוח רב-משתני שימש להערכת הקשר בין רמות הורמוני מין, כולל SHBG, DHEA (או Dehydroepiandrosterone), טסטוסטרון חופשי וכולל, אסטרדיול ובין מאפייני הנגעים הטרשתיים בנשים ובגברים.

בקרב נשים, ב-34.2% תועד נגע טרשתי כלשהו וב-3.4% תועד נגע טרשתי עם מאפיינים בסיכון גבוה. בקרב גברים, ב-63.1% תועד נגע טרשתי מכל סוג וב-10.4% זוהה נגע טרשתי בעל מאפיינים בסיכון גבוה.

מהנתונים לאחר תקנון לגיל וגזע/מוצא עלה כי בקרב נשים זוהה קשר בין רמות אסטרדיול (יחס סיכויים של 0.87 לכל עליה של סטיית תקן; רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.98) ו-SHBG (יחס סיכויים מתוקן של 0.82 לכל עליה של סטיית תקן, רווח בר-סמך 95% של 0.72-0.93) ובין סיכון נמוך יותר לנגע טרשתי כלשהו, אך המובהקות הסטטיסטית לא נותרה לאחר תקנון לגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

רמות גבוהות של טסטוסטרון חופשי נקשרו עם סיכון מוגבר לנגעים טרשתיים בעלי מאפיינים בסיכון גבוה (יחס סיכויים מתוקן של 3.48, רווח בר-סמך 95% של 1.07-11.26), אך לא זוהה קשר בין הורמוני מין אחרים ובין נגעים טרשתיים בעלי מאפיינים בסיכון גבוה.

בקרב גברים, לא זוהה קשר משמעותי בין רמות הורמוני מין ספציפיים ובין נגעים טרשתיים או נגעים טרשתיים בסיכון גבוה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות האפשרית של רמות הורמוני מין בדם על הסיכון לנגע טרשתי בעורקים הכליליים בנשים צעירות ובגיל העמידה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את תוצאות המחקר הנוכחי.

Am J Prev Cardiol, March 2, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה