Traumatic Brain Injury

טיפול מוקדם במשככי כאבים אינו מפחית סיכון לכאבי ראש בילדים לאחר זעזוע מוח (CJEM)

במאמר שפורסם בכתב העת CJEM מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Ibuprofen ו/או Paracetamol בשלב האקוטי אינו מפחית את הסיכון לכאבי ראש שבוע לאחר זעזוע מוח.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם טיפול אקוטי ב-Ibuprofen ו/או Paracetamol מלווה בהפוגה של כאבי ראש או בהקלה בעוצמת הכאב לאחר שבעה ימים מזעזוע מוח בילדים וצעירים.

החוקרים השלימו ניתוח משני של נתוני מחקר Predicting and Preventing Post-Concussive Problems in Pediatrics, מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל משתתפים בגילאי 5-18 שנים עם זעזוע מוח שפנו לתשעה חדרי מיון ילדים בקנדה.

התוצא העיקרי של המחקר היה נוכחות כאבי ראש לאחר שבעה ימים, כפי שנקבע לפי מדד Post-Concussion Symptom Inventory. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין טיפול אקוטי ב- Ibuprofen ו/או Paracetamol ובין נוכחות כאבי ראש לאחר שבוע.

מהנתונים עולה כי 2,277 מבין 3,063 משתתפים (74.3%) סבלו מכאבי ראש בעת הפניה לחדרי מיון. מבין אלו, 1,543 חולים (67.8%) קיבלו טיפול במשככי כאבים לפני או במהלך הביקור בחדר מיון (Ibuprofen ניתן ל-33.1%, Paracetamol ניתן ל-19.5% ושתי התרופות ניתנו ל-15.1% מהחולים).

מניתוח רב-משתני שהתמקד ב-1,707 משתתפים תואמים במאפיינים אישיים ותסמינים עלה כי 877 חולים (51.4%) דיווחו על כאבי ראש לאחר 7 ימים מזעזוע מוח. לא תועד קשר בין טיפול במשככי כאבים ובין נוכחות כאבי ראש לאחר שבעה ימים עם סיכון יחסי של 1.12 (רווח בר-סמך 95% של 0.99-1.26) בהשוואת Ibuprofen לעומת אי-מתן טיפול, סיכון יחסי של 1.02 (רווח בר-סמך 95% של 0.87-1.22) בהשוואת Paracetamol לעומת אי-מתן טיפול וסיכון יחסי של 1.02 (רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.18) בהשוואת שני הטיפולים לעומת אי-מתן טיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי משככי כאבים שאינם-אופיואידים, דוגמת Ibuprofen או Paracetamol עשויים לשמש להקלה קצרת טווח על כאבי ראש אך על רופאים לנקוט משנה זהירות עם שימוש-יתר ממושך בתרופות אלו בחולים עם המשך תלונות על כאבי ראש.

 

CJEM. 2022 Sep 15

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה