Trauma

האם טיפול ראשוני בנוזלים היפרטוניים משפר תוצאות נוירולוגיות בנפגעי ראש? (מתוך JAMA)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוקטובר 2010 של כתב העת JAMA עולה כי נוזלים היפרטוניים בטיפול ראשוני בנפגעי ראש אינם עדיפים על נורמל סליין מבחינת תוצאות נוירולוגיות לאחר 6 חודשים מהפגיעה.

מחקרים קודמים הדגימו כי נוזלים היפרטוניים עשויים לשפר אספקת דם למוח ולהפחית בצקת מוחית. כמו כן, נוזלים היפרטוניים עשויים להשפיע על התגובה הדלקתית ובכך לעזור להפחית את הנזק הנוירונלי לאחר פגיעה מוחית טראומטית (traumatic brain injury TBI ). על בסיס נתונים אלה בדקו החוקרים האם מתן נוזלים היפרטוניים מחוץ לבית החולים עשוי לשפר תוצאות נוירולוגיות בנפגעי TBI .

במחקר קליני רב מרכזי, כפול סמיות, אקראי ומבוקר פלצבו זה נכללו נפגעי ראש מגיל 15 ומעלה עם טראומה כהה וציון Glasgow של 8 או פחות לפני ההגעה לבית חולים, אשר לא ענו על הקריטריונים לשוק היפוולמי. הנפגעים קיבלו באופן אקראי את אחד הטיפולים הבאים לפני ההגעה לבית החולים:

1 בולוס בודד של 250 מ”ל של סליין היפרטוני דקסטראן ( 7.5% saline/ 6% dextran 70 )

2 בולוס בודד של 250 מ”ל של סליין היפרטוני ( 7.5% saline )

3 בולוס בודד של 250 מ”ל של נורמל סליין ( 0.9% saline )

על מנת להעריך את השפעת הטיפול בדקו החוקרים את המצב הנוירולוגי של הנפגעים לאחר 6 חודשים מהפגיעה. הערכת המצב בוצעה על סמך Extended Glasgow Outcome Scale (GOSE) , כאשר מצב טוב הוגדר כציון מעל 4, ואילו מצב גרוע הוגדר כציון של 4 או פחות.

המחקר הופסק לפני הגעה למספר המשתתפים הצפוי לאחר שניתוח נתונים מוקדם הדגים חוסר הבדל בין הקבוצות. סך של 1087 נפגעים סיימו 6 חודשי מעקב לאחר ההתערבות. נתוני הבסיס של הנפגעים בקבוצות השונות היו דומים. לא נמצא הבדל במצב הנוירולוגי לאחר 6 חודשים בין הקבוצות השונות. כמו כן, לא נמצא הבדל בהשרדות לאחר 28 ימים (74.3% בקבוצת סליין היפרטוני דקסטראן, 75.7% בקבוצת סליין היפרטוני, 75.1% בקבוצת נורמל סליין P=0.88 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא נמצא הבדל בתוצאות הנוירולוגיות של נפגעי TBI לא בשוק היפוולמי, בטיפול ראשוני בסליין היפרטוני דקסטראן או סליין היפרטוני מול נורמל סליין.

JAMA. 2010;304(13):1455-1464

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה