Trauma

מהו ערכן של תוכניות התערבות למניעת פגיעה ברצועה הצולבת הקדמית? (מתוך כנס American Orthopaedic Society for Sports Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של American Orthopaedic Society for Sports Medicine (AOSSM) עולה כי לא קיימות ראיות בדרגה 1 לכך שתוכניות התערבות למניעת פגיעות ברך בכלל, ופגיעות ברצועה הצולבת הקדמית (Anterior Cruciate Ligament, ACL) בפרט, המיועדות לספורטאיות צעירות אכן עובדות.

החוקרים מסבירים כי קיימות ראיות בספרות המקצועית לפיהן יתכן וניתן למנוע פגיעות מסוימות ב-ACL, אולם הראיות התומכות בתוכניות התערבות אלו הינן מוגבלות ואינן באיכות גבוהה. לדבריהם, מרבית המחקרים שפורסמו בנושא עד כה סובלים ממגבלות בתכנון, אשר עלולות להוביל להטיות ולפיכך לפגוע בחוזקם של המחקרים.

במחקר פרוספקטיבי קודם משנת 2006 אשר בחן תוכנית התערבות למניעת פגיעות ACL בקרב נערות תיכון העוסקות בספורט, לא עלה בידי החוקרים להדגים ירידה בשיעור הפגיעות בקרב אלו שנטלו חלק בתוכנית. לדבריהם, ניסיונם זה הוביל אותם לבחון את הראיות הקיימות בספרות התומכות בתוכניות התערבות מעין אלו.

במחקר הנוכחי, ביצעו החוקרים סקירה ספרותית באמצעות שלושה מאגרי מידע רפואיים (MEDLINE, COCHRANE ו-CINHAL) ומצאו 15 מחקרים אשר פורסמו עד לשנת 2009. בהתבסס על אלגוריתם דירוג איכות הראיות, הם מדווחים כי אף אחד ממחקרים אלו לא התגלה כבעל דרגת האיכות הגבוהה ביותר (מחקר פרוספקטיבי בהקצאה אקראית; דרגת ראיות 1), אם כי האיכות של חלקם הייתה לדבריהם טובה. 12 מהמחקרים התגלו כבעלי דרגת ראיות 2 (מחקר פרוספקטיבי ללא הקצאה אקראית) ושלושה נוספים כבעלי דרגת ראיות 3 (מחקר מקרה-ביקורת).

החוקרים מוסיפים כי שבעה מבין 12 המחקרים בדרגה 2 ושניים מבין שלושת המחקרים בדרגה 3 הדגימו ירידה מובהקת בשיעור פגיעות הברך. באשר לפגיעות ב-ACL, 4 מבין 10 מחקרים בדרגה 2 ואחד מבין שני המחקרים בדרגה 3 אשר פירטו תוצאות ביחס לפגיעות אלו הראו ירידה בעלת מובהקות סטטיסטית בפגיעות ב-ACL בעקבות תוכניות ההתערבות למניעתן. בסך הכל, מסכמים החוקרים, לא אותרו מחקרים בדרגת איכות גבוהה המדגימים ירידה ברורה בסיכון לפגיעה ב-ACL אשר הגיעה לכדי מובהקות סטטיסטית (p<0.05).

לדברי החוקרים, ההטרוגניות הניכרת בין המחקרים הגבילה את יכולתם לערוך מטה-אנליזה. הם מסבירים כי ישנם מרכיבים מרובים לתוכניות שנבחנו במחקרים אלו, וכן הבדלים ביחס לשיטות, אימון השרירים, משך המחקר, תכיפות האימונים ותזמונם (בטרם עונת התחרויות, במהלכה או לאחריה).

באשר לשאלה האם תוכניות האימון אכן מצמצמות את שכיחות פגיעות הברך או פגיעות ה-ACL, מדווחים החוקרים כי תוצאות המחקרים אינן חד משמעיות, וכי אין משמעות הדבר כי תוכניות למניעת פגיעות אלו אינן פועלות בהכרח. עם זאת, הם מדגישים כי אין להסיק מעבודתם זו כאילו פירושה שאין צורך שספורטאים צעירים ישתתפו בתוכניות התערבות למניעת פגיעות. הם מציינים כי ימשיכו להמליץ על תוכניות אלו עבור מטופליהם. המסר העיקרי, הם טוענים, הינו כי תוכניות מניעה אלו עשויות לעבוד, ואולם יש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשר את יעילותן.

החוקרים מציינים כי מספר פגיעות ה-ACL המתרחשות מדי שנה בארצות הברית מוערך בכ-200,000, עם השלכות ‘דרמטיות’, ובייחוד עבור ספורטאים צעירים. לדבריהם, גם לאחר שחזור ניתוחי, יש ספורטאים אשר אינם מסוגלים לחזור לאותה מידה של תפקוד או להשתתפות בענף הספורט בו עסקו טרם הפגיעה כלל.

בטווח הקצר, מוסיפים החוקרים, השבת הספורטאים לעסוק בספורט הינה חשובה מסיבות רבות, ובהן התועלת הבריאותית ארוכת הטווח של פעילות גופנית אינטנסיבית, מניעת השמנת יתר וכיוצא באלה. בטווח הארוך, רבים מהספורטאים שנחבלים עלולים לפתח ארתריטיס בברכיהם במהלך שני העשורים שלאחר החבלה.

החוקרים מסכמים כי מניעת פגיעות אלו הינה חיונית, ואולם יש צורך לדבריהם בהמשך המחקר בתחום על מנת להדגים כי תוכניות התערבות למניעתן אכן עובדות בצורה עקבית.

מתוך הכנס השנתי של ה- American Orthopaedic Society for Sports Medicine (AOSSM) שנערך ברוד-איילנד בחודש יולי 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

  • דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

    דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

    בחולים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה תועד סיכון מוגבר לסיבוכים משמעותיים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק, כולל דליריום, תסחיף ריאתי וסיבוכים תרומבואמבוליים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של שבעה מחקרים שכללו 20,977 משתתפים עם וללא דום נשימה חסימתי בשינה, אשר עבדו ניתוח […]

  • מקרה נדיר בישראל: אדם צעיר לקה בדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה  (naegleria Fowleri)

    מקרה נדיר בישראל: אדם צעיר לקה בדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה  (naegleria Fowleri)

    משרד הבריאות מעדכן כי גבר תושב מחוז המרכז, בן 25, ללא מחלות רקע, לקה בדלקת מוחית מאמבה נדירה. הצעיר מאושפז בטיפול נמרץ במצב מסכן חיים. בעולם דווחו כ-400 מקרים. מדובר על מחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. חקירה של לשכת הבריאות במחוז מרכז של […]

  • מחלה הקשורה ל-IgG4 נפוצה וחמורה יותר בגברים (The Lancet Rheumatol)

    מחלה הקשורה ל-IgG4 נפוצה וחמורה יותר בגברים (The Lancet Rheumatol)

    במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מחלה הקשורה ל-IgG4 (או IgG4-Related Disease) חמורה יותר בקרב גברים, עם רמות ליפאז נמוכות יותר משמעותית ושכיחות גבוהה יותר משמעותית של מעורבות איברים, בהשוואה לנשים. החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 328 משתתפים (69% גברים) עם אבחנה של מחלה הקשורה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה