Trauma

האם סריקת טומוגרפיה ממוחשבת מסייעת באיתור היפרדות שלייה בעקבות טראומה? (מתוך American Journal of Obstetrics and Gynecology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של ירחון American Journal of Obstetrics and Gynecology (AJOG) עולה כי בנשים הרות לאחר חבלה חריפה, סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (Computed Tomography, CT) זיהתה בצורה מדויקת מקרים של היפרדות שלייה.

החוקרים מסבירים כי עד ל-40% מנשים הרות הסובלות מטראומה רצינית ועד ל-5% מאלו הסובלות מטראומה מינורית תפתחנה היפרדות שלייה. במחקרם זה, ביקשו לבחון סריקות CT ומידע קליני אודות 61 נשים הרות אשר עברו חבלה, מרביתן במסגרת תאונת דרכים.

החוקרים מדווחים כי שבע מהנשים הראו סימנים של היפרדות שלייה בסריקות ה-CT שלהן (כמו למשל המטומה מאחורי השלייה, היפרדות של השלייה או ירידה בהאדרת השלייה). שבע נשים ילדו תוך 36 שעות מהחבלה, לרבות שש מבין שבע הנשים שהראו תוצאה חיובית להיפרדות השלייה ב-CT.

כשלידה תוך 36 שעות מהחבלה הוגדרה כסמן קליני להיפרדות שלייה, הערכת ה-CT הראתה רגישות של 86%, סגוליות של 98% ומידת דיוק כוללת של 96%. לדברי החוקרים, סריקת ה-CT זיהתה נכונה היפרדות שלייה עם רגישות שוות ערך או עדיפה מזו של בדיקת אולטראסאונד.

החוקרים טוענים כי על הרדיולוגים לתת הערכה איכותית או תמצית של הממצאים המשמעותיים ביחס למצב השלייה כשמבוצעת בדיקת CT של הרחם בנשים הרות. בנוסף, במצב קליני של ממצא רדיולוגי חריג ביחס לשלייה, עשוי הקלינאי לבחור לנטר אחר העובר בצורה קפדנית יותר.

Am J Obstet Gynecol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה