Transplantation

מושתלי ריאה בסיכון גבוה לסיבוכי זיהום בקורונה גם לאחר חיסון כנגד הנגיף (מתוך הכנס השנתי CHEST)

בקרב מושתלי ריאה עם COVID-19 סיכון מוגבר לתמותה והידרדרות ממושכת בתפקוד הריאתי, בין אם חוסנו כנגד הנגיף ובין אם לאו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי CHEST.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פיתוח חיסוני רנ”א שליח כנגד נגיף הקורונה במהלך 2020 הובילו להפחתת שיעור האשפוזים, התקדמות המחלה ותמותה של חולים אלו. עם זאת, גם בקרב חולים במדגם זה אשר חוסנו כנגד הנגיף תועדו מקרי תמותה בעקבות הזיהום הנגיפי.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 45 מושתלי ריאה בגיל ממוצע של 56.8 שנים ומרווח זמן ממוצע מההשתלה של ארבע שנים. כל החולים אובחנו עם COVID-19 בין מרץ 2020 ועד פברואר 2022 וטופלו במרכז רפואי יחיד. החוקרים אספו נתונים אודות סוג ההשתלה, מצב חיסוני, דיכוי חיסוני, תפקודי ריאות, אשפוזים, תמותה, זיהומים וסיבוכים.

מבין 45 החולים שנכללו במחקר, 18 היו לאחר השתלת ריאה אחת, 23 עברו השתלה של שתי ריאות וחולה אחד עבר השתלה משולבת של לב וריאה, כאשר שלושה חולים עברו השתלה חוזרת. במדגם זה, 11 חולים לא קיבלו חיסון כנגד קורונה, שניים חוסנו חלקית, 11 חוסנו אך לא קיבלו מנת דחף ו-21 חוסנו וקיבלו מנת דחף.

החוקרים מדווחים כי 34 חולים נדרשו לאשפוז ו-19 קיבלו נוגדנים חד-שבטיים, עשרה מהם נדרשו בהמשך לאשפוז. מבין אלו שאושפזו לבית חולים, 7 לא היו מחוסנים, אחד חוסן חלקית, 11 חולים חוסנו א לא קיבלו מנת דחף ו-15 חוסנו וקיבלו מנת דחף.

מהנתונים עולה כי 8 חולים שאושפזו הלכו לעולמם בתקופת המחקר. מבין אלו, שלושה היו לא-מחוסנים, אחד חוסן חלקית, אחד חוסן אך לא קיבל מנת דחף ושלושה חוסנו וקיבלו מנת דחף. שבעה מהחולים שאושפזו נדרשו לאינטובציה; שישה מהם הלכו לעולמם תחת חיבור למנשם. מבין 28 החולים שלא הונשמו, שניים הלכו לעולמם עקב הזיהום הנגיפי.

באשר לסיבוכים עקב האשפוז, שישה חולים אושפזו שוב בתוך 30 ימים ואחד מהחולים הלך לעולמו. עוד עולה מהנתונים כי שלושה חולים פיתחו זיהום ב-PCP, אחד אובחן עם אמפיאמה, אחד פיתח זיהום פסאודומונס ובאחד תועדה רה-אקטיבציה של CMV לאחר זיהום ב-COVID-19. מבין 25 החולים עם נתונים זמינים אודות תפקודי הריאות שבועיים לאחר הזיהום, ב-17 תועדה ירידה ממוצעת של 0.17 ליטרים במדד FVC וב-14 תועדה ירידה ממוצעת במדד FEV1 של 0.14 ליטרים. ממצאים אלו נותרו על כנם עם בדיקה חוזרת, עם ירידה נוספת של 0.25 ליטרים במדד FVC בתשעה חולים וירידה נוספת של 0.13 ליטרים במדד FEV1 בשבעה חולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי COVID-19 מהווה סיבוך בסיכון גבוה בקרב מושתלי ריאה, ללא תלות בסטטוס החיסוני שלהם, עם סיכון מוגבר לאשפוז, תמותה וירידה בתפקוד ריאתי. באוכלוסייה זו דרושים אלגוריתמים חדשים לטיפול לדיכוי חיסוני וניטור החולים.

 

מתוך הכנס השנתי CHEST

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה