Transplantation

נזק לבבי בחולי לימפומה לאחר השתלת מח עצם (J Clin Oncol.)

בחולי לימפומה לאחר השתלת מח עצם אוטולוגית בבגרות ישנה עליה של פי 6-7 בסיכון להפרעה בתפקוד הסיסטולי של חדר שמאל, בהשוואה לביקורות בריאות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלות לב וכלי דם הן הגורם המוביל לתמותה על-רקע שאינו ממאירות בקרב שורדי לימפומה לאחר השתלת מח עצם.

מדגם המחקר כלל חולים ששרדו לימפומה ועברו השתלת מח עצם אוטולוגית בבגרות בנורבגיה, בין 1987 ועד 2008. המשתתפים השלימו שאלונים למילוי עצמי וכן בדיקה גופנית מקיפה, כולל אקו-לב ומבחן להערכת יכולת המאמץ. החוקרים גם אספו פרטים בנוגע לטיפול מהרשומות הרפואיות ומאגרי לימפומה.

הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאלהוגדרה כמקטע פליטה של חדר שמאל שהיה נמוך מ-50% בבדיקת אקו-לב. הם הגדירו אי-ספיקת לב על-פי קריטריוני ה-ACC/AHA.

הסקירה כללה 274 משתתפים ששרדו לימפומה (69% מהזמינים), מתוכם 62% היו גברים (גיל ממוצע של 56 שנים) ו-78% עם לימפומה שאינה הודג’קין. משך המעקב הממוצע עמד על 13 שנים. המשתתפים טופלו ב-Doxorubicin במינון ממוצע של 316 מ”ג למ”ר. 35% מהשורדים השלימו עם טיפול קרינתי ללב.

הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל תועדה ב-15.7% מהשורדים, מתוכם 5.1% סבלו מהפרעה אסימפטומטית. בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין, בקרב שורדי לימפומהתועדה עליה משמעותית בסיכון להפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל (יחס סיכויים של 6.6, p<0.001).

אחד מכל שלושה שורדי לימפומה היה אסימפטומטי עם צריכת חמצן מקסימאלית הדומה לזו שבאוכלוסיה הכללית.

אי-ספיקת לב גלויה תועדה ב-29 חולים (10.6%). מרבית החולים עם אי-ספיקת לב סבלו מתסמינים קלים, כאשר ב-8.8% (24 חולים) המדד התפקודי לפי NYHA עמד על דרגה II.

אי-ספיקת לב חמורה יותר (מדד III לפי סולם NYHA תועד לעיתים נדירות (1.8%, 5 חולים), כאשר בכל המקרים החולים נחשפו לטיפול קרינתי ללב עם אנתרציקלינים. לא תועדו מקרים של מדד תפקודי בדרגה IV לפי NYHA.

גורמי סיכון בלתי-תלויים להפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל כללו מינון Doxorubicin של 300 מ”ג מ”ר ומעלה (יחס סיכויים של 3.3, p=0.02) ומינון קרינה ללב של מעל 30 Gy (יחס סיכויים של 4.3, p=0.003). בחולים שנחשפו לאנתרציקלינים וגם מינון גבוה של קרינה ללב (מעל 30 Gy) תועד הסיכון הגבוה ביותר להפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל.

J Clin Oncol. Published online July 13, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה