Transplantation

השתלת קרנית מפוצלת מאפשרת שימוש בקרנית בודדת עבור שני מושתלים (מתוך Opthalmology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר גרמני חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Opthalmology עולה כי פיצול קרנית אחת לצורך השתלה בשני מושתלים עשויה לסייע במחסור התורמים ובעלויות של ניתוח להשתלת קרנית.

החוקרים טוענים כי תוצאותיהם קצרות הטווח בשיטת השתלת קרנית מפוצלת הינן מבטיחות מאוד. לדבריהם, תוצאות הראייה בחולים אלו הינן לכל הפחות שוות ערך לתוצאות המתקבלות בקרב חולים שעברו Penetrating Keratoplasty.

החוקרים מתארים את ניסיונם הראשוני ב-12 השתלות עוקבות של קרנית מפוצלת. הם מסבירים כי כל אחת מהקרניות פוצלה לצורך השתלה באותו היום בחולה עם קראטוקונוס (בשילוב עם Deep anterior lamellar keratoplasty, DALK) ובחולה נוסף עם דיסטרופיה אנדותליאלית ע”ש Fuchs (בשילוב עם Descemets membrane endothelial keratoplasty, DMEK).

לדברי החוקרים, בשתי עיניים מאקרופרפורציה מקרית של ה-Descemets membrane הצריכה מעבר לניתוח Penetrating keratoplasty, אם כי ההכנה להשתלת קרנית מפוצלת הייתה מוצלחת לדבריהם בכל יתר עשרת המקרים.

החוקרים מוסיפים כי בעשר העיניים שעברו DALK בהצלחה, חדות הראייה הטובה ביותר בתיקון משקפיים (Best spectacle-corrected visual acuity, BSCVA) הממוצעת השתפרה מ-20/131 ל-20/35, וכי ה-Spherical equivalent השתפר בממוצע מ--3.5 דיופטרים ל--1.4.  בנוסף, ה-Mean Refractive astigmatism ירד מ-2.6 דיופטרים ל-1.3.

באותו האופן, בעשר העיניים שעברו DMEK, השתפר ה-BSCVA הממוצע מ-20/100 ל-20/31. ה-Mean Spherical equivalent השתנה אך במעט מ-0.5 ל-0.6 דיופטרים, וכך היה גם עבור ה-Mean refractive astigmatism.

בשתי העיניים עבורן היה צורך ב-Penetrating keratoplasty במהלך ביצוע ה-DALK, עמד ה-BSCVA הממוצע על 20/50, ה-Mean spherical equivalent על 0.3- וה-Mean refractive astigmatism על 0.3 דיופטרים.

החוקרים מציינים כי במחקר קטן זה, השימוש בהשתלת קרנית מפוצלת הצילה סך של 10 קרניות מתורמים. כעת, הם מספרים, קבוצתם מיישמת השתלת קרנית מפוצלת בשגרת עבודתם בטיפול בחולים עם מחלות קרנית קדמיות ואחוריות. יעדים עתידיים נוספים שלהם כוללים הרחבת מגוון האבחנות בעטין מבוצע הניתוח בגישה זו והארכת פרק הזמן בין ה-DALK וה-DMEK. לבסוף, מציינים החוקרים כי הם מקווים להפוך את שיטת ההשתלה המפוצלת, אשר רווחת כבר ביחס להשתלות הכבד, לפעולה שגרתית גם באופתמולוגיה.

Ophthalmology 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה