Thyroid Disorders

האם לדלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס לאחר COVID-19 או חיסון כנגד קורונה מהלך שונה מהרגיל? (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי המאפיינים והתוצאות של דלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס (Subacute Thyroiditis)  בעקבות חיסון כנגד קורונה או COVID-19, דומים למאפיינים הקלאסיים של מחלה זו, לכן הטיפול והמעקב דומים במקרים אלו.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את המאפיינים של דלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס על-רקע אטיולוגיות שונות ולזהות גורמים המנבאים הישנות המחלה והיארעות תת-פעילות של בלוטת התריס.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 53 מרכזי לטיפול במחלות אנדוקריניות ברחבי טורקיה, כאשר המשתתפים סווגו למקרים של דלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס על-רקע COVID-19, מקרים על-רקע החיסון כנגד קורונה, או מקרים קלאסיים של דלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס.

מדגם המחקר כלל 811 חולים, מהם 258 (31.8%) עם התפתחות המחלה על-רקע חיסון, 98 (12.1%) בהם המחלה התפתחות בעקבות הזיהום הנגיפי ו-455 חולים (56.1%) עם המהלך הקלאסי של דלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס.

לא תוארו הבדלים בין הקבוצות בכל הנוגע לממצאים המעבדתיים או ההדמייתיים. הגורם להתפתחות דלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס לא היה גורם מנבא להישנות או התפתחות תת-פעילות של בלוטת התריס.

בכלל המדגם, צורך בטיפול בסטרואידים וגיל צעיר יותר זוהו כמנבאים מובהקים סטטיסטית של הישנות דלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס. רמות CRP בתחילת המחלה, מין נקבה, העדר נוגדנים כנגד TPO והעדר טיפול בסטרואידים זוהו כגורמים מנבאים מובהקים סטטיסטית להופעה מוקדמת של תת-פעילות של בלוטת התריס, ללא תלות בגורם לדלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מקרים של דלקת סב-אקוטית של בלוטת התריס על-רקע COVID-19 או חיסון כנגד קורונה מציגים מהלך ותוצאות דומות למחלה הקלאסית ולכן הטפול והמעקב אינם שונים. טיפול בסטרואידים זוהה כמנבא בלתי-תלוי של היארעות תת-פעילות של בלוטת התריס העשויה לעיתים להיות זמנית ומלווה בסיכון נמוך יותר לתת-פעילות של בלוטת התריס בטווח הרחוק.

J Clin Endocrinol Metab, Apr 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה