Thyroid Disorders

מהי ההשפעה של מטפורמין על ריכוזי ה-TSH בסרום בחולי סוכרת סוג 2 עם פעילות מאוזנת של בלוטת התריס (Clinical endocrinology)

מטרת המחקר היתה להעריך את הקשר בין הטיפול במטפורמין (Metformin) וריכוזי ה-TSH בסרום בקבוצת מטופלים עם סוכרת סוג 2 עם תפקוד תקין של בלוטת התריס. בניגוד למחקרים קודמים שמצאו כי מטפורמין מוריד את ריכוזי ה-TSH  במטופלים עם סוכרת סוג 2 (T2D) ותת פעילות של בלוטת התריס (היפותירואידיזם) או תפקוד תקין של הבלוטה (euthyroid ), החוקרים לא מצאו קשר בלתי תלוי או משמעותי בין ערכי ה-TSH לבין הטיפול במטפורמין בחולי סוכרת סוג 2 עם פעילות תקינה של הבלוטה.

למעלה משמונה מאות מטופלים נכללו במחקר, מהם 53% נשים , כולם עם סוכרת סוג 2 ועם בלוטת תריס מאוזנת (euthyroid). גילם הממוצע של המשתתפים היה 65.9 שנים והם סבלו מ-T2D כעשר שנים בממוצע. 250 מהם טופלו במטפורמין והוערכו רטרוספקטיבית . ריכוזי ה-TSH בסרום נמדדו בכל המטופלים.

החוקרים מצאו כי המטופלים שנטלו מטפורמין הציגו רמות גבוהות של TSH, מאשר אלה שלא טופלו במטפורמין (1·63 mU/l לעומת 1·40 mU/ , בהתאמה). לא נמצא הבדל דומה ברמות ה-TSH בין מטופלים שלקחו או לא לקחו תרופות  אחרות לסוכרת הניתנות דרך הפה, תרופות נגד יתר לחץ דם או תרופות להורדת כולסטרול או שומנים בדם.  רמות ה-TSH בסרום היו קשורות בצורה משמעותית למין המטופל, ל-BMI שלו, נוכחות של היפרליפדמיה או תופעות כמו זפקת (goiter) או מקרואנגיופתיה הקשורת לסוכרת.

למרות הרמה הגבוהה יותר של TSH במטופלי המטפורמין, כאשר הריצו החוקרים רגרסיה רבת משתנים של הגורמים המשפיעים על רמות ה-TSH לא נמצא שמטפורמין היה גורם משמעותי או מובהק. נוכחות של זפקת (goiter) נמצאה בקשר שלילי לרמות TSH .

החוקרים מסכמים כי בקבוצת העוקבה הגדולה שנבחנה בה תפקוד בלוטת התריס היה תקין, לא נמצא קשר בלתי תלוי או מובהק בין ערכי ה-TSH והטיפול במטפורמין.

לתקציר המחקר






Clin Endocrinol (Oxf).2013 Apr;78(4):505-11





0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה