Thyroid Disorders

עליה בסיכון לפרפור פרוזדורים עם עליה בערכי TSH בנוכחות תפקוד תקין של בלוטת התריס (BMJ)

הסיכון להופעה חדשה של פרפור פרוזדורים משתנה עם תפקוד בלוטת התריס וגבוה יותר משמעותית גם עם יתר פעילות תת-קליני של בלוטת התריס, כלומר, כאשר רמות TSH נמוכות אינן מלוות בערכים גבוהים מהתקין של תירוקסין חופשי, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה, שפורסמו בכתב העת BMJ.

החוקרים זיהו קשר התלוי ברמת TSH בין דרגת ההפרעה בתפקודי בלוטת התריס ובין הסיכון להופעה חדשה של פרפור פרוזדורים. מהתוצאות עולה כי גם יתר-פעילות תת-קליני של בלוטת התריס  מלווה בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים.

יתרה מזאת, בחולים עם תת-פעילות של בלוטת התריס, בין אם גלוי או תת-קליני, נרשמה ירידה בהיארעות פרפור פרוזדורים במהלך המעקב, שעמד בממוצע על 5.5 שנים. למיטב ידיעתם, החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון שהדגים השפעה מגנה לתת פעילות של בלוטת התריס מפני פרפור פרוזדורים.

מדגם המחקר כלל כ-586,000 מבוגרים ללא פרפור פרוזדורים, שעברו לראשונה בדיקה של תפקודי בלוטת התריס במרפאות ראשוניות בין השנים 2000-2010. מבין אלו, כ-17,000 משתתפים (2.9%) אובחנו עם פרפור פרוזדורים במהלך מעקב של למעלה משלוש-מיליון שנות-אדם; 53% מהמקרים של פרפור פרוזדורים חדש תוארו בנשים.

בהשוואה למשתתפים עם תפקוד תקין של בלוטת התריס, באלו עם יתר פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס נרשמה עליה של 30% בסיכון המתוקן להופעת פרפור פרוזדורים; הסיכון היה בולט יותר בנשים.

הממצאים החדשים לפיהם ההיארעות של פרפור פרוזדורים נמוכה יותר בחולים עם תת-פעילות גלוי ותת-קליני מעלה אפשרות מעניינת לפיה האטת קצב הלב האופיינית לתת פעילות של בלוטת התריס אינה רק מגנה מפני פרפור פרוזדורים, אלא עשוי גם להפחית את שיעורי התמותה הקרדיווסקולארית.

בתת הקבוצה של חולים עם רמות תירוקסין תקינות, הסיכון להופעת פרפור פרוזדורים עלה עם ירידה בערכי TSH.

בחולים עם תפקודי בלוטת תריס המעידים על יתר פעילות תת-קליני של בלוטת התריס, המאובחנים עם פרפור פרוזדורים, יש לשקול מתן טיפול המכוון כנגד יתר פעילות של בלוטת התריס. אך השאלה הגדולה יותר היא כיצד לטפל בחולים עם יתר פעילות תת-קליני של בלוטת התריס, ללא פרפור פרוזדורים. במידה והיו זמינים טיפולים טובים יותר, אזי ודאי היה קל יותר לטפל בחולים אלו, אך מאחר והטיפולים הזמינים פולשניים או מסוכנים, ובהעדר נתונים ברורים בנושא, הטיפול כיום מבוסס על כל מקרה לגופו.

BMJ 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה