Thyroid Disorders

מאזן עלות-תועלת של בדיקות סקר למחלות בלוטת התריס במהלך ההיריון (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Thyroid Association)

בדיקות סקר אוניברסאליות של נשים הרות לזיהוי מחלות של בלוטת התריס משתלמות מאוד מבחינת עלות-תועלת, לאור הסיבוכים הרבים לאם ולילד, כך דיווחו חוקרים בכנס השנתי של ה-American Thyroid Association.

למרות שבשנת 2002 איגוד ה-American Academy of Clinical Endocrinologists תמך בבדיקות סקר אוניברסאליות של נשים הרות, לזיהוי הפרעות בבלוטת התריס. איגודים גדולים אחרים, כלל ה-American Thyroid Association, המליצו על סקירה של נשים בסיכון-גבוה בלבד, למרות הסיכונים הרבים הכרוכים במחלה.

במחקר הנוכחי ערכו החוקרים השוואה בין שלוש גישות לסקירה של בדיקות סקר אוניברסאליות החל מהטרימסטר הראשון להריון, בדיקות סקר על-בסיס סיכון ואי-ביצוע בדיקות סקירה. באמצעות מודל סטטיסטי הם העריכו את העלות הכוללת במהלך החיים לכל QALY (Quality-Adjusted Life Year).

תחת המודל, ההנחה הייתה כי בדיקת סקר חיובית הובילה לבדיקה נוספת וטיפול בתת-פעילות של בלוטת התריס, לפי הצורך. החוקרים לקחו בחשבון גם סיבוכים אפשריים במהלך ההיריון, את התוצאות באם ובילד ואת עלות הטיפול. גורמים נוספים שנלקחו בחשבון כללו את גיל האם בעת ההיריון (ממוצע, 25 שנים), שכיחות המחלה (11.2%), עלות בדיקות הסקר (21$ לבדיקות המבוססות על נוגדנים כנגד TPO ו-25$ לבדיקות להערכת ריכוז TSH), העלות השנתית של טיפול בלבותירוקסין (170$) ומשתנים אחרים.

ככלל אצבע, גישת סקירה הוגדרה כיעילה במידה ויחס עלות-תועלת האינקרמנטלי עמד על פחות מ-50,000 דולרים ל-QALY, ומהתוצאות עלה כי בדיקות סקר אוניברסאליות משתלמות מבחינת יחס עלות-תועלת, בהשוואה לבדיקות סקר לפי סיכון.

בהשוואה לאי-ביצוע בדיקות סקר כלל, בדיקות המבוססות על הסיכון ובדיקות סקר אוניברסאליות היו שתיהן משתלמות יותר מבחינת עלות-תועלת.

החוקרים בחנו מספר תרחישים, כולל תרחיש שהניח השפעה מזיקה לתת-פעילות בלוטת התריס אימהית שאינה-מטופלת על רמת ההשכלה של הילד, ושיפור בהשפעות עם הטיפול בלבותירוקסין. תחת תרחיש זה, בדיקות סקירה היו יעילות במיוחד.

החוקרים קובעים כי מתוצאות המחקר עולה כי לבדיקות סקר אוניברסאליות למחלות בלוטת התריס בנשים הרות תועלת שבהחלט שווה את המאמץ והעלות. לאור זאת, הם ממליצים לשקול שילוב בדיקות TSH ונוגדנים כנגד TPO לבדיקות הנערכות במהלך הביקור הראשון לאחר ההיריון.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Thyroid Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה