Thyroid Disorders

הפרעה סוב-קלינית בתפקוד בלוטת התריס אינה קשורה בסיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולרית או תמותה (JAMA)

ממחקר חדש עולה כי Subclinical Hyperthyroidism ו-Subclinical Hypothyroidism שלא אובחנו אינם קשורים בסיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולרית (CVD) או תמותה, בחולים מעל גיל 65. עם זאת, המחקר מצא קשר בין Subclinical Hyperthyroidism ובין התפתחות פרפור פרוזדורים.

ממחקרים קודמים עולה כי הפרעות סוב-קליניות ברמות TSH (Thyroid Stimulating Hormone) קשורות באפקטים מזיקים למערכת הקרדיווסקולרית. מצבים של עודף או חסר של ההורמון נפוצים מאוד, ומאובחנים ומטופלים לעיתים קרובות.

מטרת המחקר היתה לקבוע את הקשר בין מצב בלוטת התריס בתחילת המחקר ושכיחות פרפור פרוזדורים, מחלה קרדיווסקולרית, ותמותה, בגברים ונשים מבוגרים, שאינם נוטלים טיפול לתיירואיד. במחקר השתתפו 3233 נשים וגברים מעל גיל 65, בין השנים 1989-1990. המדד העיקרי היה פרפור פרוזדורים, ותמותה מסיבה כלשהי, שנבדקו עד יוני 2002. ניתוח נפרד בוצע בנבדקים עם Subclinical Hyperthyroidism, Euthyroidism, Subclinical Hypothyroidism ו-Overt Hypothyroidism.

תפקודי בלוטת התריס היו תקינים ב-2639 משתתפים (82%), 496 (15%) אובחנו עם Subclinical Hypothyroidism, 51 (1.6%) עם Overt Hypothyroidism ו-47 (1.5%) עם Subclinical Hyperthyroidism. כאשר הוציאו מהמחקר את המשתתפים עם פרפור פרוזדורים קיים, שכיחות פרפור פרוזדורים היתה גבוהה יותר בקרב הנבדקים עם Subclinical Hyperthyroidism, בהשוואה לאלו עם תפקוד תיירואיד תקין (67 לעומת 31 מקרים ל-1000 שנות אדם, Adjusted Hazard Ratio = 1.98, 95% CI = 1.29-3.03).

לא נרשם הבדל בין קבוצת Subclinical Hyperthyroidism ובין Euthyroidism בכל הקשור להיארעות מחלת לב קורונרית, מחלה צרברווסקולרית, תמותה קרדיווסקולרית, או תמותה מסיבה כלשהי, וכן לא נמצא קשר עם תוצאות קרדיווסקולרית או הבדלי תמותה בין המשתתפים עם Subclinical Hypothyroidism או Overt Hypothyroidism ו-Euthyroidism. במשתתפים עם Subclinical Hypothyroidism עמד Adjusted Hazard Ratio על 1.07 (95% CI = 0.90-1.28) להיארעות מחלת לב קורונרית.

מהנתונים עולה כי קיים קשר בין Subclinical Hyperthyroidism ובין התפתחות פרפור פרוזדורים, אך אין תמיכה להשערה כי קיים קשר בין Subclinical Hyperthyroidism או Subclinical Hypothyroidism ובין הפרעות קרדיווסקולריות אחרות, או תמותה.

מגבלות המחקר כללו בדיקת הפרעה לתפקודי תיירואיד בנקודת זמן אחת, ומספר קטן של נבדקים עם Subclinical Hyperthyroidism או Overt Hypothyroidism.

הממצאים תומכים במתן טיפול לכל הנבדקים המבוגרים עם Subclinical Hyperthyroidism, אפילו אלו עם ירידה קלה ברמות TSH (0.1-0.44 mU/L). התוצאות אינן תומכות בביצוע בדיקות סקר באוכלוסיית המבוגרים למחלות תיירואיד בכדי למנוע תחלואה קרדיווסקולרית, ולמרות שמדובר בממצאים תצפיתיים, הם אינם תומכים במתן טיפול במקרים של Subclinical Hypothyroidism במטרה למנוע אירועים קרדיווסקולרים.

JAMA. 2006;295:1033-1041

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה