Thyroid Disorders

עודף בהורמון בלוטת התריס רעיל לעובר המתפתח (JAMA)

חוקרים מדווחים כי רמות גבוהות של הורמון בלוטת התריס (TH) באם מובילות לשעור הפלות גבוה יותר ולירידה במשקל הלידה.

החוקרים מסבירים כי עד-כה לא ניתן היה לבדוק את ההשפעה הישירה של עודף TH באם על העובר באופן בלתי-תלוי בהשפעה הנלווית של עודף ההורמון על האם ובהשפעת הנוגדנים הקשורים ב-thyrotoxicosis האוטו-אימוני.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים ישירות את השפעת רמות גבוהות של TH באם באמצעות בחינת משפחה מורחבת המושפעת ממוטציות בגן לרצפטור ביתא ל-TH. בבני המשפחה המושפעים מצויות רמות גבוהות של TH חופשי ושל triiodothyronine בסרום, ללא דיכוי ה-thyrotropin.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 167 חברים ממשפחת Azorean המראים עמידות ל-TH. החוקרים בדקו את תוצאות ההריונות ב-36 זוגות הכוללים 9 אמהות המושפעות מהמוטציה, 9 אבות המושפעים מהמוטציה, ו-18 קרובי משפחה מדרגה ראשונה שאינם מושפעים מהמוטציה.

שעור ההפלות הממוצע לזוג בקרב האמהות המושפעות היה 22.9%, ונמצא גבוה משמעותית מהשיעורים שנמצאו בקרב האבות המושפעים ובקרב הקרובים מדרגה ראשונה שעמדו על ערכים של 2.0% ו-4.4%, בהתאמה.

החוקרים כותבים כי מכיוון שבאמהות לא הופיע thyrotoxicosis ולא נמצאו בהן נוגדנים עצמיים ניתן לסכם כי ההפלות היו תוצאה של חשיפת העובר לרמות ה-TH הגבוהות.

באמהות לא נמצא סיכון מוגבר ללידה מוקדמת, ל-preeclampsia, להולדת עובר מת, או לאובדן היילוד.

ילודים שאינם מושפעים ונולדו לאמהות המושפעות מן המוטציה נולדו במשקל לידה נמוך משמעותית, עם ערכי SD ממוצעים לגיל ההריון של 1.79-, לעומת 0.06- ביילודים המושפעים מן המוטציה שנולדו לאותן אמהות.

החוקרים מסבירים כי בהנתן החשיבות של מתן תחליפי TH אפילו לאשה הסובלת מחסר מתון של הורמוני בלוטת התריס במהלך ההריון, חשוב לדעת כי מתן תחליפים ביתר עלול להזיק במידה שווה.

דאגה הנוגעת לתת-פעילות של בלוטת התריס הובילה את הרופאים לתמוך בהגברת מינון ה-levothyroxine לאשה, עם ווידוא ההריון.

החוקר הראשי, ד”ר Refetoff מסביר בראיון כי כיום יודעים שמתן ביתר הוא גרוע כמו אי-מתן, ולכן גם כשקיים צורך בהעלאת המינון ב-30% בממוצע, עשויה ההעלאה להיות מרובה מדי באשה אחת ומועטת מדי באחרת.

הוא מסכם כי המטרה היא לא לתת TH ברצון או שלא ברצון לאשה ההרה והזקוקה להורמון, אלא להתאים את מינון ההורמון בהתבסס על מדידות אמיתיות של רמות ההורמון.

JAMA 2004;292:691-695.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה