Thyroid Cancer

היסטוריה של ממאירות אינה משפיעה על הישרדות חולים עם ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס (Thyroid)

שיעורי הישרדות של מבוגרים עם אבחנה של ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס דומים בין חולים עם היסטוריה של מחלה ממארת ובין אלו ללא היסטוריה של ממאירות קודמת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Thyroid.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היסטוריה של ממאירות קודמת מהווה לרוב קריטריון אי-הכללה של חולים עם ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס במחקרים קליניים. במחקר הנוכחי הם בחנו את ההשפעה של ממאירות קודמת על ההישרדות כוללת בחולים עם אבחנה של ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 451 חולים עם ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס אשר טופלו במרכז רפואי בין 2000-2019. החוקרים אספו נתונים קליניים ופתולוגיים מהרשומות הרפואיות וניתחו את שיעורי ההישרדות.

מהנתונים עולה כי היסטוריה של ממאירות ממוינת היטב של בלוטת התריס דווחה ב-14% מהחולים עם ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס (62 חולים), בעיקר קרצינומה פפילארית של בלוטת התריס (81%). חציון מרווח הזמן מאבחנה של ממאירות ממוינת היטב של בלוטת התריס ועד אבחנת ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס עמד על 3.5 שנים (טווח שנע בין 6 חודשים ועד 35 שנים).

היסטוריה של ממאירות מחוץ לבלוטת התריס דווחה ב-23% מהחולים (102 חולים), כאשר 19% (87 חולים) אובחנו עם ממאירות אחת, 2% (10 חולים) אובחנו עם שתי ממאירויות ו-1% (5 חולים) אובחנו עם שלוש ממאירויות. חציון מרווח הזמן מאבחנה של ממאירות קודמת מחוץ לבלוטת התריס ועד לאבחנה של ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס עמד על 8 שנים (טווח שנע בין 3 חודשים ועד 53 שנים). הממאירויות הנפוצות כללו סרטן עור שאינו מלנומה (28.4%), ערמונית (19.6%) ושד (16.7%).

מניתוח לפי תתי-קבוצות שבוצע ב-183 חולים עם נתונים זמינים אודות מוטציות גידול עלה כי שכיחות מוטציות בגידול (BRAF, RAS, TP53) לא הייתה שונה בין חולים עם ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס עם ובלי היסטוריה של ממאירות קודמת מחוץ לבלוטת התריס.

מניתוח רב-משתני לאחר תקנון לגיל ושלב המחלה, קרצינומה ממוינת היטב של בלוטת התריס בעבר או במקביל והיסטוריה של ממאירות קודמת מחוץ לבלוטת התריס, עלה כי לכל אלו לא הייתה השפעה משמעותית על ההישרדות הכוללת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם אבחנה של ממאירות אנאפלסטית של בלוטת התריס והיסטוריה של ממאירויות אחרות קודמות תועדו שיעורי הישרדות דומים לאלו של חולים ללא היסטוריה של ממאירות קודמת. לאור זאת, אין לשלול השתתפות חולים אלו במחקרים קליניים, העשויים להיות חשובים לזיהוי אפשרויות הטיפול כנגד מחלה אגרסיבית זו.

 

Thyroid, Dec 13, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה