Thrombosis

שיטות עירוי כדוריות דם אדומות עשויות להשפיע על הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי (Lancet Haematol)

מתן עירוי כדוריות דם אדומות דרך צנתר מרכזי פריפרי (PICC או Peripherally Inserted Central Catheter) בעל מספר חללים מלווה בסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Lancet Hematology.

מדגם המחקר כלל 1,667 חולים שקיבלו עירוי כדוריות דם אדומות, כאשר ב-970 מקרים העירוי ניתן דרך צנתר מרכזי פריפרי (58%). שיעורי ההיארעות הכוללים של תרומבואמבוליזם ורידי ב-10,604 החולים עם צנתר מרכזי פריפרי עמדו על 1.65 אירועים ל-1,000 ימי צנתר.

בקרב חולים שקיבלו עירוי כדוריות דם אדומות, שיעורי ההיארעות של תרומבואמבוליזם ורידי עמדו על 3.62 ל-1,000 ימי-צנתר עם צנתר בעל מספר חללים, 1.78 עם צנתר חלל-יחיד ו-2.08 עם צנתר תוך-ורידי פריפרי.

לאחר תקנון לגורמים אחרים, הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי היה גבוה ב-96% בחולים שקיבלו עירוי דרך צנתר מרכזי פריפרי בעל מספר חללים, בהשוואה לאלו שלא קיבלו עירוי וגבוה ב-79% יותר מאלו שקיבלו עירוי דרך צנתר תוך-ורידי פריפרי.

הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי לאחר עירוי לא השתנה משמעותית בין חולים שקיבלו עירוי דרך צנתר תוך-ורידי פריפרי ואלו שקיבלו עירוי דרך צנתר מרכזי פריפרי בעל חלל יחיד.

במודל שלקח בחשבון מספר משתנים, כולל מספר חללי צנתר, אורך וקוטר הצנתר, החוקרים מצאו כי רק מספר החללים בצנתר נותר גורם סיכון משמעותי לתרומבואמבוליזם ורידי. לאחר תקנון לגורמים אחרים, תרומבואמבוליזם ורידי לווה בעליה של 49% בסיכון לתמותה.

Lancet Haematol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה