Thrombosis

הצהרה חדשה מטעם ה-AHA/ASA תומכת בהרחבת השימוש ב-tPA לטיפול באירועים מוחיים (Stroke)

איגודי ה-AHA/ASA (American Heart Association/American Stroke Association) פרסמה הצהרה מדעית חדשה בנוגע לקריטריונים להכללה ואי-הכללה של טיפול תוך-ורידי ב-Alteplase (Tissue Plasminogen Activator) במקרים של אירוע מוחי איסכמי. ההצהרה פורסמה בכתב העת Stroke במהלך חודש דצמבר.

המומחים בחנו את העדויות לקריטריונים הכללה ואי-הכללה שונים וקבעו המלצות אודות השימוש ההולם ב-tPA במקרים של אירוע מוחי איסכמי.

בחלק המבוא של המאמר הסבירו המומחים כי למרות שהתועלת של Alteplase מוכחת היטב, רק כ-5% מהחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד בארצות הברית מקבלים את הטיפול. הם מוסיפים כי הסיבה הנפוצה לאי-מתן הטיפול הוא כשלון בהגעה לבית החולים במועד, כאשר רק 22-31% מהחולים מתקבלים לחדר המיון בתוך שלוש שעות מהופעת התסמינים.

עם זאת, בהצהרה מסבירים הכותבים כי ישנם קריטריונים קליניים, רדיולוגים ומעבדתיים לאי-המתן טיפול ב-Alteplase בעיקר כאלו הנוגעים לסיכון לדימום.

אחת ההמלצות החזקות ביותר נוגעת לכך כי אין לשלול את הטיפול בקשישים המתאימים לטיפול. הכותבים מסבירים כי תווית הטיפול המצורפת ל-Alteplase קובעת כי בחולים מעל גיל 75 שנים, הסיכון מוגבר ובחולים מעל גיל 80 התועלת של הטיפול התוך-ורידי אינו מבוסס היטב ודרושים מחקרים נוספים.

אך ההצהרה קובעת כי ההמלצה (דרגה 1 , רמת עדויות, A) כיהיא לטפל במבוגרים וקובעת כי בחולים המתאימים מבחינה רפואית, בגילאי 18 שנים ומעלה, טיפול תוך-ורידי ב-Alteplase בתוך שלוש שעות מומלץ באופן דומה בחולים מתחת לגיל 80 ובאלו מעל גיל 80 שנים.

בהצהרה קובעים גם המלצה חזקה לשקול לטובה את הטיפול הנ”ל במקרים של אירוע מוחי חמור מאוד ואירוע מוחי עם מוגבלות קלה, בטענה כי יש תועלת קלינית מוכחת בשני המקרים. השטח האפור הוא אירועים מוחיים איסמכיים קלים יותר, שאינם גורמים מוגבלות. בהצהרה נכתב כי ניתן לשקול את הטיפול במקרים אלו וכי דרושים מחקרים נוספים להגדרה טובה יותר של מאזן סיכון-תועלת.

בחולים בהם חל שיפור מהיר (קריטריון נוסף לאי-מתן הטיפול שהוסר מהתוויות המצורפות לטיפול), מסבירים המומחים כי tPA הוא טיפול סביר בחולים המתקבלים בתמונה של אירוע מוחי איסכמי בדרגה בינונית-עד-חמורה עם שיפור מוקדם, אך עם ליקוי בינוני ומוגבלות אפשרית.

אחד הנושאים שנידון זמן רב נוגע למשך הזמן שחלף מהופעת האירוע המוחי בו ניתן לטפל ב-tPA. מנהל המזון והתרופות האמריקאי קבע כי יש להתחיל את הטיפול בתוך שלוש שעות מהופעת תסמיני אירוע מוחי. עם זאת, ההצהרה החדשה ממליצה על מתן תוך-ורידי של הטיפול בחלון זמנים של 3-4.5 שעות בחולים מתחת לגיל 80, ללא היסטוריה של סוכרת ואירועים מוחיים, מדד NIHSS נמוך מ-25, שלא נוטלים נוגדי-קרישה פומיים וללא עדות הדמייתית לנזק איסכמי של למעלה משליש משטח המסופק ע”י עורק המוח המרכזי.

Stroke. Published online December 22, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה