Thrombosis

חשיבות מסלול mTORC בתסמונת אנטי-פוספוליפידים (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי ל-mTORC (Mammalian Target Of Rapamycin Complex) חשיבות בהתפתחות נגעים וסקולאריים בחולים עם תסמונת אנטי-פוספוליפידים וכי Sirolimus, מעכב mTORC, עשוי לסייע במניעת וסקולופתיה בחולים עם המחלה.

מהמחקר עולה כי מסלול מולקולארי ספציפי, מסלול mTORC, מוביל להיפרפלזיה של האינטימה, האופייני לוריאנטים החמורים ביותר של תסמונת אנטי-פוספוליפידים. הממצאים מעידים כי נוגדנים כנגד פוספוליפידים מעודדים הפעלת מסלול mTORC. עם זאת, מסלול זה אינו קשור להפרעת הקרישה של המחלה, אך מנגד, מעודד התרבות וגדילת תאים, המובילים לנגעים וסקולאריים, כולל אלו הגורמים לנזק כלייתי.

אירועים תרומבוטיים מהווים את הסיבוך הנפוץ ביותר של המחלה וטיפול ארוך-טווח בנוגדי-קרישה הוא הטיפול היחיד המפחית סיבוכים וסקולאריים. עם זאת, מטשיר זה אינו מונע הידרדרות בתפקוד איברים ותמותה של חולים בסיכון גבוה, בעיקר חולים המפתחים תסמונת CAPS (Catastrophic Antiphospholipid Syndrome).

בדגימות מחולים עם CAPS החוקרים מצאו כי מסלול mTORC הופעל הן בעורק התרדמה והן בעורק ה-LAD (Left Anterior Descending).

בבדיקות מעבדה, החוקרים השוו בין נוגדנים מסוג IgG מ-12 חולים עם תסמונת אנטי-פוספוליפידים והיסטוריה של נזק לכלי דם עם נוגדנים מ-14 ביקורות בריאות. הנוגדנים מחולים עם תסמונת אנטי-פוספוליפידים הפעילו חלקים מרכזיים במסלול mTORC בתרביות תאי אנדותל.

עם זאת, כאשר התאים נחשפו ל-Sirolimus, מסלול mTORC לא הופעל עוד ע”י נוגדנים שמקודם מהחולה. Sirolimus הוא מעכב של מסלול mTORC ומנתונים אלו עולה כי טיפול זה עשוי לשמש כאמצעי יעיל כנגד המרכיבים הוסקולאריים של תסמונת אנטי-פוספוליפידים.

החוקרים בחנו את ההשערה עם נתונים ממחקר קודם במושתלי כליה. נגעים וסקולאריים עקב תסמונת אנטי-פוספוליפידים עשוים להוביל לצורך בהשתלת כליה, אך נגעים אלו עשויים להופיע שנית באיבר המושתל. למרות זאת, במושתלי כליה שטופלו ב-Sirolimus תועד סיכון נמוך יותר להתפתחות נגעים נוספים. בקרב עשרה חולים שטופלו ב-Sirolimus, ב-70% שתל הכליה תפקד 144 חודשים לאחר ההשתלה, זאת בהשוואה ל-11% מהחולים שלא טופלו בתרופה.

בחולים שטופלו ב-Sirolimus ובאלו שלא קיבלו את הטיפול תעדו רמות דומות של נוגדנים כנגד פוספוליפידים וסמנים אחרים לתפקוד מערכת החיסון, המעידים כי Sirolimus עשוי להשפיע לטובה ע”י עיכוב ספציפי של מסלול mTOR ולא עקב דיכוי חיסוני כללי.

N Engl J Med. 2014;371:303-312

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה