Thrombosis

פקקת ורידים עמוקים בגפיים עליונות נפוצה ולעיתים קרובות אינה מטופלת בחולים קשים (JAMA Intern Med)

ממחקר חדש עולה כי שכיחות פקקת ורידים עמוקים בגפיים עליונות נעה סביב 2% בחולים קשים, שכולם קיבלו טיפול מניעתי בהפרין. פקקת ורידים עמוקים בגפיים עליונות לוו גם בסיכון מוגבר לתסחיף ריאתי, אך ללא עליה בסיכון לתמותה ביחידות טיפול נמרץ.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות מקרים של פקקת ורידים עמוקים באזורים מעבר לרגליים, גורמי סיכון והקשר עם תסחיף ריאתי ותמותה.

מבין כ-3,700 חולים שלקחו חלק במחקר, שכלל הן חולים במחלקות פנימיות והן חולים במחלקות כירורגיות, 84 אובחנו עם פקקת ורידים עמוקים באתרים מעבר לרגליים. הגורם המנבא הבלתי-תלוי היחיד לפקקת ורידים עמוקים שאינה ברגליים היה ממאירות, שהביאה לעליה בסיכון בהיקף של פי שתיים. כ-15% מהחולים עם פקקת ורידים עמוקים שאינה ברגליים פיתחו תסחיף ריאתי, זאת בהשוואה ל-2% מהחולים ללא פקקת ורידים זו (יחס סיכון של 11.83, p<0.001). מבין החולים עם פקקת ורידים עמוקים שאינה ברגליים, כ-21% הלכו לעולמם ביחידות טיפול נמרץ, זאת בהשוואה ל-16% מהחולים ללא פקקת ורידים עמוקים (p=0.24).

מאחר והחוקרים לא ערכו בדיקות סקירה לתרומבוזיס שאינו ברגליים, ייתכן כי המחקר זיהה רק חולים עם סימנים או תסמינים קליניים.

במאמר מערכת שהתייחס למחקר כתבו מומחים כי רק 13% מהחולים במחקר עם פקקת ורידים עמוקים שאינה ברגליים קיבלו טיפול נוגד-קרישה. הממצא החשוב ביותר של המחקר הינו ככל הנראה ההיענות הנמוכה מאוד להנחיות הממליצות על טיפול בנוגדי-קרישה למצבי פקקת ורידים עמוקים של הגפיים העליונות.

ידוע כי צנתרים ורידיים מרכזיים מעלים את הסיכון לפקקת ורידים עמוקים בגפיים העליונות. יש רופאים המאמינים כי הסרת הצנתר מהווה טיפול לפקקת ורידים עמוקים, אך אין הוכחות חד-משמעיות לכך.

אחת הגישות החשובות להפחתת הסיכון לפקקת ורידים עמוקים בגפיים העליונות מבוססת על הימנעות משימוש מופרז בצנתר ורידי מרכזי וטיפול נוגד-קרישה מניעתי בחולים עם צנתר ורידי מרכזי.

המומחים כותבים כי חשוב לאבחן מקרים של פקקת ורידים עמוקים של הגפיים העליונות בשלב מוקדם ולהתייחס אליהם בחומרה, עם מתן טיפול בדומה למקרים של פקקת ורידים עמוקים של הגפיים התחתונות.

JAMA Intern Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה