Thrombosis

השוואת הבטיחות והיעילות של נוגדי-קרישה פומיים חדשים בטיפול בחולים עם פרפור פרוזדורים (Cardiovasc Qual Outcome)

במאמר שפורסם בכתב העת Cardiovascular Quality and Outcomes  מתפרסמות תוצאות השוואה לא-ישירה בין נוגדי-קרישה חדשים, המבוססת נתונים ממחקרים קיימים, מהן עולה כי בחולים עם מדד  CHADS2   של 3 ומעלה, הטיפול ב-Dabigatran   במינון 150 מ”ג, Apixaban  במינון 5 מ”ג ו-Rivaroxaban  במינון 20 מ”ג, הביא לשיעור דומה סטטיסטית של אירועים מוחיים ותסחיפים סיסטמיים, אולם, הטיפול ב-Apixaban   לווה בסיכון נמוך יותר לדימומים מג’וריים, בהשוואה לשתי התרופות האחרות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Dabigatran , מעכב פומי ישיר של תרומבין, ו-Rivaroxaban ו-Apixaban , מעכבים פומיים של פקטור Xa , הן תרופות בטוחות ויעילות בהפחתת הסיכון לאירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להשוות את היעילות והבטיחות של שלושת התכשירים החדשים הללו, על-בסיס נתונים ממחקרים אקראיים ומבוקרי-קומדין.

המדגם כלל 44,535 חולים משלושה מחקרים להערכת היעילות של Dabigatran (Randomized Evaluation of Long-Term Anticoagulation Therapy , ובקצרה, RE-LY ), Apixaban (Apixaban for Reduction in Stroke and Other Thromboembolic Events in Atrial Fibrillation , או מחקר ARISTOTLE ) ו-Rivaroxaban (Rivaroxaban Once Daily Oral Direct Factor Xa Inhibition Compared With Vitamin K Antagonism for Prevention of Stroke and Embolism Trial in Atrial Fibrillation , או מחקר ROCKET-AF ), שנבחנו אל מול טיפול בקומדין.

תוצא היעילות העיקרי היה אירועים מוחיים או תסחיפים סיסטמיים; תוצא הבטיחות שנבחן היה דימומים מג’וריים.

לאור חוסר האפשרות לערוך השוואה בין אוכלוסיות המחקר, בשל הגבלת מחקר ROCKET-AF לחולים בסיכון-גבוה, החוקרים ערכו שני ניתוחים לפי תתי-קבוצות, האחד כלל השוואה עקיפה של Apixaban  ו-Dabigatran  בכלל המשתתפים באותם מחקרים, ובשני ערכו השוואה של שלושת התכשירים בחולים עם מדד CHADS2  של 3 ומעלה.  

מההשוואה של כלל אוכלוסיות המחקר עלה כי אין הבדל מובהק סטטיסטית בשיעור האירועים המוחיים או התסחיפים הסיסטמיים בין Dabigatran ו-Apixaban (מחקרי RE-LY ו-ARISTOTLE , בהתאמה). Apixaban  לווה בשיעור נמוך ב-30% של דימומים מג’וריים, בהשוואה ל-Dabigatran . לא זוהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין התכשירים הללו בשיעורי התמותה מכל-סיבה.

בניתוח לפי תתי-קבוצות של חולים עם מדד CHADS2  של 3 ומעלה, שהבטיח השוואה הוגנת יותר, עם פחות ערפלנים, הן Dabigatran והן Apixaban  הובילו לירידה של כ-20% בסיכון לאירועים מוחיים ותסחיפים סיסטמיים, בהשוואה ל-Rivaroxaban , ללא הבדל מובהק סטטיסטית. באותה תת-קבוצה, הסיכון לדימומים מג’וריים שוב היה הנמוך ביותר בקרב מטופלים ב-Apixaban , בהשוואה לשתי התרופות האחרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עלה כי אין הבדלים מובהקים סטטיסטית ביעילות של שלוש התרופות, למרות שמבחינה מספרית, Apixaban ו-Dabigatran היו עדיפים על Rivaroxaban . בחולים עם CHADS2  של 3 ומעלה, תועדה מגמה לפיה ל-Dabigatran  ו-Apixaban  יעילות גבוהה יותר בהשוואה ל-Rivaroxaban , אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. הסיכון לדימומים מג’וריים תחת טיפול ב-Apixaban  היה משמעותית נמוך יותר, בהשוואה לטיפול ב-Rivaroxaban  או Dabigatran .

לדבריהם, עד להשלמת מחקרים עם השוואה ישירה בין התרופות, או מחקרים תצפיתיים בקנה מידה גדול, השוואת עקיפות אלו, המבוססות על נתונים ממחקרים קיימים, משמשות כאחד הכלים המסייעים בהערכת היעילות של תכשירים חדשים שונים ובבחירה בין אפשרויות הטיפול הזמינות.

 Cardiovasc Qual Outcomes. 2012;5:480-486

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה