Thrombosis

האם ישנה תועלת לטיפול בנוגדי-קרישה חדשים בחולים עם תסמונת כלילית חדה? (Arch Intern Med)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine, עולה כי לנוגדי-קרישה פומיים חדשים אין תועלת קלינית בטיפול בחולים עם תסמונת כלילית חדה, שכבר נוטלים טיפול בנוגדי-טסיות.

החוקרים מסבירים כי אוכלוסיית החולים עם תסמונת כלילית חדה הינה אוכלוסיה עדינה מאוד. ישנה תועלת קטנה לטיפול בנוגדי-קרישה פומיים, בנוסף לטיפול בנוגדי-טסיות, אך טיפול זה מלווה בעליה בלתי מתקבלת על הדעת בסיכון לדימומים.

המחקר הראשון בשלב III להערכת טיפולים אלו בחולים עם תסמונת כלילית חדה היה APPRAISE-2 עם Apixaban והוא הופסק מוקדם בשל דימומים. עם זאת, מחקר מאוחר יותר, בשם ATLAS ACS 2 TIMI 51, הדגים הצלחה מסוימת להתוויה זו עם Rivaroxaban. אך מנהל התרופות והמזון האמריקאי לא נתן אישור להוספת Rivaroxaban כטיפול בתסמונת כלילית חדה, לאחר שועידה מטעמו המליצה כנגד האישור, לאור חששות שנבעו ממחסור בנתונים מהמחקר.

החוקרים זיהו שבעה מחקרים פרוספקטיביים, אקראיים ומבוקרי-פלסבו, שבחנו את ההשפעות של מעכבים ישירים של תרומבין או פקטור Xa בלמעלה מ-31,000 חולים שטופלו בנוגדי-טסיות לאחר תסמונת כלילית חדה. כל המחקרים פורסמו בין ינואר 2000 ועד דצמבר 2011. חמישה מחקרים בחנו את המינונים של הטיפולים, בהם התוצא העיקרי היה בטיחות, ושניים היו מחקרים גדולים בשלב 3 (APPRAIS-2 ו-ATLAS ACS 2 TIMI 51).

על-בסיס התוצאות, הטיפול בנוגדי-קרישה פומיים חדשים בחולים שנטלו נוגדי-טסיות לאחר תסמונת כלילית חדה לווה בעליה דרמטית של פי שלוש בסיכון לדימומים מג’וריים.

החוקרים זיהו גם ירידה משמעותית, אך מתונה, בסיכון לטרומבוזיס של התומכן או אירועים איסכמיים, ללא תועלת משמעותית על התמותה הכוללת. באשר לתועלת הקלינית, לא זוהה יתרון לטיפול בנוגדי הקרישה החדשים בהשוואה לפלסבו.

החוקרים מסבירים כי העיכוב של מערכת הקרישה כבר נושק לקצה גבול היכולת, ויש לנקוט משנה זהירות במאזן העדין בין דימומים ובין אירועים איסכמיים.

החוקרים מאמינים כי תת הקבוצה הגדולה ביותר העשויה ליהנות מהטיפול בנוגדי-קרישה פומיים חדשים כוללת חולים עם תסמונת כלילית חדה ופרפור פרוזדורים, והם מדגישים כי חולים עם פרפור פרוזדורים הוצאו ממחקרים קודמים. להערכתם, קבוצה זו מהווה 9-11% מהחולים עם תסמונת כלילית חדה. ייתכן כי ישנן תתי-אוכלוסיות נוספות העשויות ליהנות מטיפול זה, דוגמת חולים עם מסתם תותב ואלו לאחר תסחיף ריאתי קודם, המפתחים בהמשך תסמונת כלילית חדה, עם זאת, מדובר באוכלוסיות הרבה יותר קטנות.

Arch Intern Med2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה