Thrombosis

יעילות כלכלית/רפואית של טיפול ב-rivaroxaban (קסרלטו) בהשוואה ל-enoxaparin (קלקסן) במניעת VTE לאחר ניתוחים אורתופדיים (Pharmacoeconomics)

טיפול בנוגד הקרישה הפומי החדש rivaroxaban (קסרלטו) בהשוואה ל-enoxaparin (קלקסן) לאחר ניתוח אורתופדי מג’ורי כטיפול מניעתי לאירועי פקקת ורידים (VTE) הוא יעיל מבחינת עלות/תועלת מנקודת הראות של המבטח בארה”ב.

כך עולה מאנליזה חדשה המתפרסמת ב-Pharmacoeconomics . מחברי המאמר מסבירים שלאור הסיכון המוגבר ל-VTE לאחר ניתוחים אורתופדיים מגו’ריים כמו החלפת מפרק ירך (THR) והחלפת ברך מלאה (TKR) מקובל להתחיל בטיפול בנוגדי קרישה. מחקרים קלינים הדגימו את היעילות של קסרלטו, טיפול פומי חד יומי למניעת VTE במטופלים שעברו THR ו-TKR , ומטרת האנליזה הייתה לבחון את יחס העלות/תועלת של קסרלטו בהשוואה לטיפול המקובל בקלקסן, מנקודת ראות הגוף המבטח.

המחברים בנו מודל עץ החלטות שהשווה את העלויות הקשורות בטיפול ביחד עם התוצאות הקליניות הקשורות לטיפול, היינו אירועי VTE מחד, ודימומים מאידך. המודל השתמש בתוצאות הקליניות של מחקרי ה-RECORD (שלושה מחקרים) שבהם נבחנו מס’ מינונים ומשך ימי טיפול של קסרלטו וקלקסן.

המודל כלל גם נתונים  באשר לסיבוכים ארוכי טווח הקשורים לטיפולים ולאירועים הקליניים. נעשה תחשיב של העלות המדיקלית למשך תקופה של שנה אחת, ועד 5 שנים בסה”כ. בוצעו גם מבחני רגישות כדי לבחון את התוצאות והמסקנות תחת שינ ויים בהנחות היסוד של המודל.

תוצאות המודל דווחו במונחים של VTE סימפטומטיים.

נמצא ע”פ המודל שהטיפול בקסרלטו היה קשור עם חיסכון כולל בעלויות הטיפול של 512 $ למטופל מחד, ומאידך, מניעה של 0.0145 אירועים סימפטומטיים של VTE לכל מטופל לגבי אוכלוסיית המטופלים שעברו THR , בהשוואה לקלקסן.

לגבי אוכלוסיית ה-TKR טיפול של 10-14 ימים בקסרלטו היה קשור עם חיסכון כולל בעלויות של 466 $ ומניעה של 0.0193 אירועים סימפטומטיים של VTE , לכל מטופל.

מבחני הרגישות שבוצעו הצביעו על כך שתוצאות ומסקנות המודל נותרו ללא שינוי משמעותי, כשהחיסכון בעלויות למטופלי ה-THR נע בין 134-630 $ למטופל, ובמטופלי ה-TKR בין 293-849 $ למטופל.

ניתוחי הרגישות הצביעו גם על כך שהחיסכון הקשור בטיפול בקסרלטו גדול יותר כאשר אופק האנליזה הוא 5 שנים .

מסקנת החוקרים היא שתוצאות מודל זה שבחן את הרציונל הכלכלי-רפואי של שימוש בקסרלטו במערכת הבריאות האמריקאית במטופלים שעוברים TKR ו-THR מצביעים על עדיפות וכדאיות השימוש בקסרלטו, הן מבחינת החיסכון הכספי והן מבחינת התועלת הרפואית.

Pharmacoeconomics. 2011 Dec 21. doi

הערת מערכת: יש לציין שגם ועדת הסל בישראל, עוד ב-2010 כללה את הטיפול בקסרלטו בשתי התוויות אלה בסל הבריאות, כפי שניתן לראות בקישור זה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה