Thrombosis

השוואה בין טיפול תרומבוליטי באמצעות צנתר וטיפול סטנדרטי בטיפול בפקקת ורידים עמוקים בוריד האיליאו-פמוראלי (Lancet)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet עולה כי יש לשקול הוספת טיפול תרומבוליטי באמצעות צנתר בחולים עם פקקת ורידים עמוקים, המערבת את הוריד האיליאו-פמוראלי, עם סיכון נמוך לדימומים.

מתן טיפול בנוגדי-קרישה כנגד פקקת ורידים עמוקים מונע ביעילות התפשטות של הקריש והישנות, אך אינו מביא לפירוק הקריש, בעקבות זאת, חולים רבים מפתחים תסמונת Post-Thrombotic Syndrome (ובקצרה PTS). מחקר CaVenT הינו מחקר אקראי-מבוקר, שנועד לבחון אם טיפול נוסף בתרומבוליזה באמצעות צנתר עם Alteplase הביא להפחתת שיעורי PTS.

מדגם המחקר כלל 209 חולים, בגילאי 18-75 שנים, שגויסו מ-20 בתי חולים בנורבגיה עם אירוע ראשון של DVT (Deep Vein Thrombosis) של ורידי האיליאו-פמוראלי, בתוך 21 ימים מהופעת התסמינים. הם חולקו באקראי לטיפול קונבנציונאלי (108 חולים) בלבד או בשילוב עם תרומבוליזה באמצעות צנתר (101 חולים). שני התוצאים העיקריים של המחקר היו שכיחות PTS לאחר 24 חודשים והפטנטיות של הוריד האיליאו-פמוראלי לאחר 6 חודשים. עם השלמת 24 חודשי המעקב, החוקרים אספו נתונים אודות 189 חולים (90%, 99 ביקורות, 90 בקבוצת ההתערבות).

מהתוצאות עולה כי לאחר 24 חודשים, 37 חולים בקבוצת ההתערבות (41.1%) פיתחו PTS, זאת בהשוואה ל-55 חולים בקבוצת הביקורת (55.6%) (p=0.047). ההבדל בשיעורי PTS מקביל לירידה אבסולוטית בסיכון של 14.4%, ומספר החולים הנדרש לטיפול הינו 7. ב-58 חולים בקבוצת ההתערבות הוריד האיליאו-פמוראלי היה פטנטי לאחר 6 חודשים (65.9%), זאת בהשוואה ל-45 חולים בקבוצת הביקורת (47.4%) (p=0.012).

החוקרים מדווחים על 20 אירועי דמם בעקבות הפרוצדורה, כולל שלושה דימומים מג’וריים וחמישה דימומים בעלי חשיבות קלינית.

לסיכום, מהממצאים עולה כי הוספת טיפול תרומבוליטי בחולים עם פקקת ורידים עמוקים המערבת את הוריד האיליאו-פמוראלי הביאה להפחתת שיעורי PTS, בהשוואה לטיפול בנוגדי-קרישה בלבד, אך בעלות של עליה קטנה בסיכון לדימומים. לדברי החוקרים, הסיכון לדימומים מתקבל על הדעת, בניגוד לטיפול תרומבוליטי סיסטמי, וגודל ההשפעה עולה בקנה אחד עם תוצאות טיפול סיסטמי. הם מציעים לשקול הוספת טיפול תרומבוליטי באמצעות צנתר בחולים עם DVT פרוקסימאלי גבוה וסיכון נמוך לדימומים.

Lancet, Early Online Publication, 13 December 2011

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה