Thrombosis

מקומו של Enoxaparin למניעת תסחיף ריאתי לאחר ניתוח (Zhongguo Wei Zhong Bing Ji Jiu Yi Xue)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול ב- Enoxaparin (קלקסן) עשוי להפחית את שיעורי ההיארעות של פקקת ורידים עמוקים (DVT או Deep Vein Thrombosis) ותסחיף ריאתי (PE או Pulmonary Embolism) בחולים לאחר ניתוח כללי, ללא סיכון מוגבר לדימומים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את היעילות והבטיחות של טיפול ב- Enoxaparin במניעת פקקת ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי לאחר ניתוח.

מדגם המחקר כלל 1928 משתתפים לאחר ניתוח כללי, שחולקו באקראי לקבוצת מחקר (960 משתתפים) שטופלו ב- Enoxaparin (זריקה תת-עורית של Enoxaparin במינון 40 מ”ג, 12 שעות לפני ואחרי הניתוח, לאחר מכן פעם ביום למשך שבעה ימים רצופים), או לקבוצת ביקורת (968 משתתפים) ללא התערבות. החוקרים עקבו אחר שיעורי ההיארעות של DVT ו-PE ואירועי דמם במהלך האשפוז ובמהלך מעקב בן חודשיים לאחר השחרור.

מתוצאות המחקר עולה כי אין הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות בגיל, מין, ממוצע מדד מסת הגוף, סוג הניתוח וגורמי סיכון לפקקת ורידים עמוקים או תסחיף ריאתי. שיעור הניתוחים הממאירים/לא-ממאירים עמד על 36.5%/63.5% (זמן ניתוח ממוצע של 2.3 שעות) בקבוצת הביקורת ו-35.6%.64.4% (2.2 שעות) בקבוצת המחקר. במהלך האשפוז תועדו 59 מקרים של DVT (היארעות של 6.1%) ו-14 מקרים של PE (היארעות של 1.4%, מתוכם 6 מקרים פטאליים) בקבוצת הביקורת, לעומת 28 מקרי DVT (2.9%) ו-3 מקרי PE (0.3%, מהם מקרה אחד פטאלי) בקבוצת המחקר.

שיעורי ההיארעות של פקקת ורידים עמוקים, תסחיף ריאתי ותסחיף ריאתי פטאלי היו נמוכים משמעותית בקבוצת המחקר. במהלך תקופת המעקב, תועדו בקבוצת הביקורת 14 מקרים של DVT (1.4%) ומקרה נוסף של PE (0.1%, פטאלי), לעומת שני מקרי DVT (0.2% בקבוצת המחקר, עם היארעות נמוכה יותר משמעותית של פקקת ורידים עמוקים בקבוצת המחקר (p<0.01).

במהלך הטיפול ב- Enoxaparin תועדו 30 מקרי דמם מינורי (3.1%) ושמונה מקרי דמם מג’ורי (0.8%) בקבוצת הביקורת, לעומת 33 מקרים של דמם מינורי (3.4%) ו-9 מקרים של דמם מג’ורי (0.9%) בקבוצת המחקר. לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות בסוגי אירועי הדמם או באירועי הדמם לאחר הפסקת הטיפול ב- Enoxaparin ובמהלך תקופת המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור הממצאים, טיפול ב- Enoxaparin עשוי להפחית את היארעות DVT ו-PE בחולים לאחר ניתוח כללי, בהעדר סיכון מוגבר לאירועי דמם.

Zhongguo Wei Zhong Bing Ji Jiu Yi Xue. 2011 Nov;23(11):661-4

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה